To będzie wielkie ułatwienie w podróżowaniu nie tylko dla mieszkańców Łódzkiego i Rzgowa. Dodatkowy pas ruchu na każdej z jezdni autostrady A-2 na odcinku Łódź – Warszawa to także poprawa bezpieczeństwa. A jeśli jeszcze za kilka lat powstanie przedłużenie drogi ekspresowej S-8 od autostrady A-1 do Tomaszowa Mazowieckiego, będące alternatywnym połączeniem ze stolicą, być może uda się wreszcie odkorkować i udrożnić A-1 na odcinku Łódź – Warszawa. To wszystko brzmi optymistycznie, choć nie wiadomo, kiedy stanie się realne.

 Mamy kolejny etap zapowiedzi poszerzenia autostrady A-2 na odcinku od Łodzi do stolicy. Teraz podczas konferencji prasowej z udziałem m.in. przedstawicieli GDDKiA, a także wojewody łódzkiego, dowiedzieliśmy się, że jest zapewnione finansowanie dokumentacji projektowej, dzięki której będzie można przystąpić do realizacji inwestycji w systemie tradycyjnym, czyli po przygotowaniu dokumentacji ogłoszony zostanie przetarg na budowę. Kiedy pojedziemy wygodniej z Łodzi do stolicy? – na razie nikt nie wie.

– Ruszają nowe przetargi, które wyłonią wykonawców kolejnych ważnych dróg. Konsekwentnie budujemy spójną sieć drogową w Polsce. Przyjęty w grudniu ubiegłego roku nowy Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych oznacza zapewnienie finansowanie dla tego przedsięwzięcia. Te drogi szybkiego ruchu były wyczekiwane przez lata – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Dotrzymujemy słowa. Deklarowaliśmy poszerzenie autostrady A-2 między Warszawą a Łodzią i dzisiaj ogłaszamy przetarg na projekt tego przedsięwzięcia. Dzisiaj ta trasa coraz częściej się korkuje i kierowcy oczekują od nas zdecydowanych działań, które ułatwią komunikację między obiema aglomeracjami – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber. 

W związku ze stałym wzrostem natężenia ruchu oraz planami budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, cały odcinek autostrady między Łodzią i Warszawą zostanie rozbudowany o dodatkowy pas ruchu dla każdej z jezdni. Zdecydowanie ułatwi to dojazd do stolicy z centrum kraju.

Dla województwa łódzkiego i mazowieckiego opracowane zostały elementy koncepcji programowej dla poszerzenia autostrady A-2 o dodatkowy pas ruchu na długości ok. 89 kilometrów. Docelowo autostrada pomiędzy węzłami „Łódź Północ” i „Pruszków” będzie miała trzy pasy ruchu, a dalej do węzła Konotopa – cztery pasy ruchu na każdej z jezdni.

– Dobudowa trzeciego pasa na 90 km A-2 jest koniecznością. Codzienne natężenie ruchu między Łodzią a Warszawą to potwierdza. Ważne, że możemy zrobić kolejny wymierny krok, prowadzący do realizacji tej bardzo wymagającej inwestycji. Warto dodać, że wiąże się to z równoległym prowadzeniem robót pod ruchem – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

 – Ponadto chcemy, aby ten odcinek był pierwszym odcinkiem drogi samowystarczalnym energetycznie, wykorzystującym rozwiązania OZE w wielu aspektach energetycznych możliwości – powiedział szef GDDKiA. Dokumentacja projektowa na poszerzenie autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą obejmie również modernizację lub budowę nowego oświetlenia drogowego, wykorzystującego jako źródło światła lampy LED. Zastąpią one dotychczas stosowane oświetlenie.

Planowane poszerzenie 89 km autostrady A-2 to nie tylko poprawa przepustowości i bezpieczeństwa użytkowników drogi. To także pionierskie działania zmierzające do ograniczenia zużycia energii elektrycznej i pozyskiwania jej w dużej mierze ze źródeł odnawialnych. Rozwiązania zastosowane na tym odcinku autostrady będzie można wprowadzać przy budowie lub rozbudowie innych odcinków dróg zarządzanych przez GDDKiA. Ten swoisty poligon drogowy dostarczy wiedzy i doświadczeń niezbędnych przy budowie kolejnych arterii komunikacyjnych.

Źródło: GDDKiA

R.Poradowski