GDDKiA poszukuje oszczędności i liczy na znaczącą poprawę bezpieczeństwa na drogach. Oto kolejny przykład dotyczący planowanego poszerzenia fragmentu A-2 między Łodzią i Warszawą. W opracowaniu na ten temat czytamy m.in.:

„Jesteśmy na ostatniej prostej z przygotowaniami dokumentacji przetargowej na poszerzenie autostrady A-2 pomiędzy Łodzią i Warszawą o dodatkowy pas ruchu. Jednym z ważnych elementów tej dokumentacji jest opis naszych oczekiwań związanych z wykorzystaniem energii odnawialnej do zasilania infrastruktury na tym odcinku autostrady. W przetargu na opracowanie dokumentacji znajdzie się zapis o zastosowaniu odnawialnych źródeł energii (OZE). Zadaniem projektantów będzie opracowanie minimum dwóch wariantów instalacji do pozyskiwania energii odnawialnej, z wykorzystaniem magazynów energii”. 

Zgodnie z zamierzeniami GDDKiA, przy okazji poszerzenia autostrady nastąpi też modernizacja lub budowa nowego oświetlenia drogowego, wykorzystującego lampy LED. Które zastąpią oświetlenie sodowe i pojawią się na obszarze węzłów „Łódź Północ”, „Łowicz”, „Skierniewice”, „Wiskitki”, „Grodzisk Mazowiecki”, „Pruszków”, a także na MOP-ach i obwodach utrzymania autostrady. W nowym oświetleniu wymagamy zastosowania rozwiązań technicznych, umożliwiających efektywne sterowanie oświetleniem drogowym, np. przy zmniejszonym natężeniu ruchu pojazdów i zmianie jasności otoczenia. 

„Planowane poszerzenie 89 km autostrady A-2 pomiędzy węzłami „Łódź Północ” i „Konotopa” o dodatkowy pas ruchu to nie tylko poprawa przepustowości i bezpieczeństwa użytkowników drogi. To także działania zmierzające do ograniczenia zużycia energii elektrycznej i pozyskiwania jej w dużej mierze z odnawialnych źródeł energii. Rozwiązania zastosowane na tym odcinku autostrady będziemy mogli wprowadzać przy budowie lub rozbudowie innych odcinków dróg zarządzanych przez GDDKiA”. 

Źródło: GDDKiA

R.Poradowski