Budowa ostatniego fragmentu „Trasy „Górna”, od ul. Rzgowskiej w Łodzi do autostrady A-1, ruszyła w styczniu bieżącego roku i zdaniem wykonawców zaawansowana jest w ponad 40 procentach. Planowane zakończenie robót i oddanie arterii drogowej planowane jest w końcówce 2023 roku.

Pięciokilometrowy fragment od wielopoziomowego skrzyżowania przy Rzgowskiej do granic Łodzi realizuje firma „Strabag”. Obecnie wykonywana jest infrastruktura kanalizacyjna i roboty ziemne, na niektórych odcinkach układane są poszczególne warstwy podbudowy. Jeśli idzie o dwukilometrowy fragment od granic Łodzi do węzła na terenie gminy Brójce, inwestorem jest województwo, a wykonawcą „Budimex”. Na całym budowanym odcinku Trasy „Górna” powstaną cztery ronda przy następujących ulicach: Nowe Górki, Bronisin, Brójecka i św. Rafała Kalinowskiwego. Jezdnia składać się będzie z dwóch pasów po cztery metry szerokości, rowerzyści i piesi będą mieli do dyspozycji ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3 metrów. Wzdłuż nowej drogi planuje się nasadzić ponad 22 tys. krzewów, bylin i traw ozdobnych, a także prawie 3 tys. drzew, m.in. platany, klony i sosny.

Na niektórych odcinkach nowej arterii drogowej powstaną ekrany akustyczne, ale nie zaplanowano ich w rejonie ul. Zagłoby w Starowej Górze, gdzie w ostatnich latach powstało sporo nowej zabudowy mieszkalnej. Mieszkańcy od dłuższego czasu protestują, ale władze Łodzi nie przejmują się tym zbytnio, uważając, że dopiero po zakończeniu inwestycji, gdy przeprowadzone zostaną badania hałasu w tym rejonie, ewentualnie zbudowane zostaną ekrany dźwiękochłonne.

R.Poradowski