Gdzie najbardziej dokucza nam hałas? W miastach z gęstą zabudową. Niestety w przypadku Rzgowa nie znamy nawet oficjalnych wyników pomiarów hałasu, bo Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w raporcie podsumowującym badania hałasu w latach 2012-2016 potwierdza, że badał jedynie Tuszyn, przez który przebiega DK-91.Z konieczności te dane przytacza przygotowany niedawno na zlecenie samorządu „Program ochrony środowiska dla gminy Rzgów na lata 2021-2025 z perspektywą do roku 2030”. Na tym odcinku drogi dopuszczalną dawkę hałasu 60 dB przekroczono o 10-15 db. Co prawda A-1 i S-8 odciążyły później arterię w Tuszynie, ale przecież co roku przybywa pojazdów i wzrasta ruch na drogach.
Na szczęście w gminie Rzgów nie ma wielkich zakładów przemysłowych będących źródłem hałasu, wiejski charakter gminy sprawia też, że i hałas komunalny nie jest tu problemem. Zatem w przyszłości trzeba będzie rozwiązywać problemy z hałasem komunikacyjnym, a to będzie wymagało olbrzymich nakładów finansowych. I dotyczy to zarówno centrum Rzgowa, jak i miejscowości leżących w sąsiedztwie autostrady A-1 i drogi ekspresowej S-8.
Z roku na rok przybywa pojazdów i zapewne za kilka lub kilkanaście lat jedynym wyjściem będzie zbudowanie nowych arterii omijających centrum miasta. Może problem rozwiąże obwodnica, jaka kiedyś planowano, a może trzeba będzie pomyśleć o zupełnie innej trasie. Jedno jest pewne – z rosnącym hałasem komunikacyjnym w Rzgowie nie da się żyć!
R.Poradowski