Przez wiele ostatnich latach walczyliśmy o przedłużenie drogi ekspresowej S-8 od autostrady A-1 w rejonie Rzgowa do Tomaszowa Mazowieckiego i dalej – do węzła „Kozenin”, gdzie nastąpi połączenie z S-12 wiodącą w kierunku wschodniej granicy. Rządzący tradycyjnie nawet nie reagowali na liczne artykuły w tej sprawie, lekceważąc tym samym nie dziennikarza, ale Polaków żywo dziś zainteresowanych ważnymi inwestycjami drogowymi.  Dopiero teraz ktoś nagle się obudził i z wielkim propagandowym zadęciem mówi się o przystąpieniu do prac projektowych. Czy ma to związek ze zbliżającymi się wyborami?

Jedno jest natomiast pewne – ta 60-kilometrowa arteria jest potrzebna, bo z roku na rok przybywa pojazdów i na istniejących drogach panuje coraz większy tłok. Czytelnicy proszą nas byśmy nie odpuszczali i walczyli też o S-12 od autostrady A-1 k. Piotrkowa Trybunalskiego do wschodniej granicy, bo dziś jazda z Łodzi przez Piotrków i Sulejów w kierunku Radomia czy Kielc to horror okupiony nie tylko czasem straconym w korkach, ale i kolizjami oraz tragicznymi wypadkami. Wspomniany nowy odcinek S-12 zapewni najlepsze połączenie centralnej Polski łącznie z Łodzią z Radomiem i Lublinem.

Kierowcy mają już do dyspozycji ponad 90 km S-12, w 2023 r. planowane jest ogłoszenie przetargów na budowę blisko 30 km, 13,6 km jest już w realizacji, a 55 km na etapie przetargów. Łącznie 175 km znajduje się w przygotowaniu.  Na etapie przygotowania jest odcinek S12 od Piotrkowa Trybunalskiego (A1) do granicy województw łódzkiego i mazowieckiego, o długości 61,2 km. Jeśli idzie o S-12 w Łódzkiem, trwają procedury związane z uzyskaniem decyzji środowiskowej, wiosna ma być gotowy uzupełniony raport środowiskowy. Jeśli w 2025 roku uprawomocni się decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, będzie można podjąć dalsze działania związane z rozpoczęciem inwestycji.

Jak informuje GDDKiA, droga ekspresowa S-12 będzie realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Będzie to jedna z kluczowych tras, tworzących horyzontalne uzupełnienie istniejącej i powstającej sieci dróg szybkiego ruchu w naszym kraju.

R.Poradowski