Trasa ekspresowa S-8 niespodziewanie kończy się na węźle „Łódź Południe” w rzgowskiej gminie. W grudniu 2023 roku GDDKiA podpisała umowę na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla połączenia wspomnianego węzła z węzłem „Kozenin” (S-12/S-74). To bardzo ważny odcinek nowej drogi ekspresowej, spinający sieć tras najwyższej klasy w ścisłym centrum kraju. Wykonawcą dokumentacji będzie „Transprojekt Gdański”

W ostatnich latach niejednokrotnie apelowaliśmy, m.in. Do parlamentarzystów i samorządowców, o naciskanie na rząd, by wreszcie zajął się przedłużeniem S-8. Rząd przez lata był głuchy na te apele, dopiero niedawno coś się zmieniło na korzyść. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w 2025 r. złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Zakończenie umowy, sfinalizowane uzyskaniem DŚU ma nastąpić około połowy 2029 r. Koszt umowy to około 39,1 mln złotych.

Jak informuje GDDKiA, nowa arteria w głównej mierze będzie miała wpływ na połączenie Dolnego Śląska z Warszawą. Aktualnie większość kierowców jadących z Wrocławia, po dotarciu do węzła „Łódź Południe” wybiera dalszą trasę do stolicy przez autostradę A-1 i mocno obciążoną ruchem A-2. Bezpośrednie połączenie S-8 do okolic Tomaszowa Mazowieckiego ułatwi podróż, przejmując część ruchu z bardzo zatłoczonej A-2 (na odcinku Łódź – Warszawa), a także z A-1 między węzłem „Łódź Południe” i Piotrkowem Trybunalskim.

To jednak tylko część korzyści, jakie przyniesie nowe rozwiązanie. Dalsza część tego ok. 60-kilometrowego łącznika do planowanego węzła Kozenin u zbiegu S-12 i S-74 bardzo ułatwi i usprawni przejazd od strony Wielkopolski w kierunku województw: świętokrzyskiego i podkarpackiego.

Połączenie od węzła Łódź Południe do węzła Kozenin będzie dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Droga wyposażona będzie w niezbędne urządzenia, takie jak bezkolizyjne węzły drogowe, nowoczesny system zarządzania ruchem, a także wszelkie instalacje służące ochronie środowiska.

Źródło: GDDKiA

Ryszard Poradowski