Jak ostatnio informowaliśmy, łódzki ring, czyli wielka obwodnica aglomeracji, staje się faktem. To wielka wygoda dla podróżnych i kierowców, ale i mieszkańców wielkiej Łodzi oraz satelickich miast. Dzięki tej wielkiej obwodnicy z ulic Łodzi, Pabianic, Zgierza czy Rzgowa znika powoli ruch tranzytowy, a to oznacza zmniejszenie hałasu i szkodliwych dla zdrowia spalin. Pan Henryk ze Rzgowa zadzwonił do redakcji w tej sprawie i zachęcił nas do spojrzenia jeszcze szerzej na ten problem, bo ostatnie lata to także wiele innych ważnych inwestycji drogowych w środku Polski, mających olbrzymi wpływ na sytuację na naszych drogach – nie tylko tych najważniejszych, czyli autostradach i ekspresówkach, ale i drogach wojewódzkich, powiatowych czy nawet gminnych. To prawda – właśnie dlatego tematyka ta jest stale obecna na naszych łamach i nie ograniczamy jej tylko do Łodzi czy Rzgowa.

W ostatnich latach jesteśmy świadkami zakończenia budowy najważniejszej autostrady w kraju – A-1. Na szczęście inwestycja ta w tym roku zostanie ostatecznie zakończona, dzięki czemu zyskamy ponad 60 km autostrady o najwyższych parametrach. Już korzystamy z tej arterii, choć trwają jeszcze prace wykończeniowe. Przypomnijmy, że właśnie w ramach budowy A-1 aglomeracja łódzka, łącznie ze Rzgowem, zyskała wschodnią część obwodnicy (ringu). Z kolei budowa autostrady A-2 zapewniła północną część ringu, a droga ekspresowa S-8 – południową. Wspomnieć też trzeba o zmodernizowaniu dawnej Gierkówki, czyli drogi ze stolicy do Piotrkowa Trybunalskiego.

Czy zatem te rewolucyjne przemiany na mapie drogownictwa centralnej Polski zbliżają się ku końcowi? Nie, województwo łódzkie leży w samym sercu Polski i wymaga zbudowania wielu jeszcze rozgałęzień ułatwiających podróżowanie. Dlatego ruszyły przygotowania do przedłużenia drogi ekspresowej S-8 od węzła „Łódź Południe” na A-1 w kierunku Tomaszowa Mazowieckiego, a także budowy ekspresówki S-12 – od A-1, za Piotrkowem (jadąc w kierunku Radomska), wiodącej w kierunku południowo-wschodniej części kraju. Wspomniana arteria ominie Piotrków i z czasem wyeliminuje ruch tranzytowy na jednej z najbardziej obciążonych dróg w Polsce – od Piotrkowa Trybunalskiego do Sulejowa. Wspomnijmy jeszcze o obwodnicach Srocka i Brzezin, mających ponadlokalne znaczenie.

Te wszystkie wielkie i ważne inwestycje drogowe, powstałe w dużej części dzięki środkom unijnym, oznaczają poprawę standardów podróżowania, a przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa w całym naszym regionie.

R.Poradowski