Udający się w kierunku Radomia czy Kielc mieszkańcy naszego regionu, w tym łodzianie i rzgowianie, narażeni są nie tylko na długotrwałe korki, ale i kolizje oraz wypadki na drodze między Piotrkowem Trybunalskim i Sulejowem. Ta jedna z najbardziej obciążonych tras w centrum kraju od lat stwarza olbrzymie zagrożenie zarówno dla zmotoryzowanych jak i pieszych.
Co prawda oddana niedawno do użytku ścieżka rowerowa z Piotrkowa do Przygłowa poprawi nieco bezpieczeństwo, ale do zadowolenia jeszcze daleko. Wygląda na to, że w najbliższych latach będzie jeszcze gorzej, bowiem trzeba będzie wyremontować most na Pilicy w Sulejowie, a planowana droga ekspresowa omijająca Sulejów to daleka przyszłość.
Łódzki Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad ogłosił przetarg na przebudowę mostu na Pilicy w ciągu DK-12 w Sulejowie. Funkcjonująca przeprawa ze względu na swój wiek, stopień wyeksploatowania i bardzo duży ruch, jaki przenosi (ok. 21 tys. pojazdów na dobę), wymaga pilnego remontu. Ten remont będzie skomplikowaną operacją nie tylko budowlaną, ale i logistyczną. Już dziś wiadomo, że wielu kierowców skazanych będzie na korzystanie z uciążliwych objazdów lokalnymi drogami
Strategiczne położenie Sulejowa – w tym brak innych przepraw drogami krajowymi przez Pilicę w bliskim sąsiedztwie miasta, wymusza wskazanie dalekich objazdów: przez DK-48 od strony północnej lub DK-42 od południa. Zarówno w jednym, jak i drugim przypadku będzie to oznaczało dodatkowych kilkadziesiąt kilometrów do pokonania. Choć planuje się wybudowanie w sąsiedztwie istniejącego mostu przeprawy tymczasowej, będzie on a służyła głównie lokalnej społeczności. Przewiduje się, że prace projektowe zakończą się do połowy 2027 roku, zaś roboty przy budowie nowego mostu mogą się rozpocząć w 2028 roku.
Ryszard Poradowski