Województwo łódzkie doczekało się wreszcie długo oczekiwanych rozwiązań drogowych. Okazały się one niezbędne ze względu na centralne położenie regionu. Dziś możemy korzystać z najważniejszych szlaków drogowych, m.in. z autostrad A-1 (północ-południe) i A-2 (wschód-zachód), nieźle rozwinięta jest także sieć dróg ekspresowych z S-8 na czele prowadzącą z północnego wschodu województwa na południowy zachód, łącząc stolicę kraju z Dolnym Śląskiem, nieoceniona jest również S-14 będąca zachodnią częścią ringu drogowego wokół aglomeracji łódzkiej. S-14 oddana do użytku 10 lat temu rozwiązała zasadnicze problemy komunikacyjne m.in. Sieradza, Zduńskiej Woli, Łasku, Pabianic i Rzgowa, z kolei S-14 stała się długo oczekiwaną obwodnicą wielkiej Łodzi.
Czy można mówić już o pełnym zadowoleniu? Nie, dlatego cały czas trwają prace związane z rozbudową istniejącej już sieci najważniejszych dróg w rejonie. Właśnie zakończył się pierwszy z dwóch etapów spotkań informacyjnych dotyczących budowy drogi ekspresowej S-8 od węzła „Łódź Południe” do węzła „Kozenin” przez Tomaszów Mazowiecki (ok. 55 km). Arteria ta docelowa ułatwi nie tylko podróżowanie w kierunku Lublina czy Rzeszowa, ale też stanie się alternatywnym połączenie ze stolicą kraju. Dodajmy przy okazji, że trwają również przygotowania do modernizacji (poszerzenia) A-2 od Łodzi do Warszawy.
W Łódzkiem mamy blisko 264 km autostrad i niemal 228 km dróg ekspresowych. Trwają przygotowania do realizacji kolejnych odcinków tych ostatnich. Poza wspomnianą S-8 od węzła „Łódź Południe” (A-1/S-8) do węzła „Kozenin” (S-8/S-74) to także S-12 od A-1 w okolicach Piotrkowa Trybunalskiego, omijająca Sulejów i biegnąca do granicy z województwem mazowieckim oraz odchodząca od niej S-74 do granicy z woj. świętokrzyskim. Łączna długość tych odcinków to ok. 85 km.
Wszystko wskazuje na to, że łącznik od węzła „Aleksandrów Łódzki” na S-14 do ul. Szczecińskiej w Łodzi powstanie znacznie wcześniej niż planowano. Oprócz zadań strategicznych, w wielu miejscach na naszych drogach prowadzonych jest szereg mniejszych prac, jednak niezwykle istotnych, bo mających na celu poprawę bezpieczeństwa. Najważniejsze z nich to budowa 6-kilometrowej ścieżki rowerowej wzdłuż DK-12 na odcinku Piotrków Trybunalski – Przygłów, która dobiega końca i w przyszłym miesiącu powinna być udostępniona dla rowerzystów. Przy tej samej trasie budowane jest także oświetlenie przejść dla pieszych w Kozeninie, Kruszowie, Owadowie i Słomkowie Mokrym. W tej ostatniej miejscowości powstanie dodatkowo sygnalizacja na przejściu dla pieszych, podobnie jak w Błaszkach. Do końca roku prace powinny zostać ukończone. Powstaną też kolejne bezpieczniejsze odcinki dróg w innych rejonach województwa, m.in. z Topoli Królewskiej do Kutna.
Ryszard Poradowski