Trzeba było czekać wiele lat, by woj. łódzkie, leżące w samym centrum kraju i koncentrujące najważniejsze arterie komunikacyjne w Polsce, doczekało się dróg, na jakie zasługuje. Obecnie, przez województwo biegnie blisko 264 km autostrad (A-1 i A-2), ponad 212 km dróg ekspresowych (S-8 i S-14), blisko 507 km dróg klasy GP (głównych ruchu przyspieszonego) i 378 km dróg głównych. Już w tej chwili Łódź doskonale skomunikowana jest drogami najwyższych kategorii z Warszawą, Berlinem (autostrada A-2), Gdańskiem (autostrada A-1) i Wrocławiem, a pośrednio również z Republiką Czeską. To duży sukces i efekt wykorzystania wielkich pieniędzy unijnych, ale i działania wielu mądrych i skutecznych ludzi, jak choćby nieżyjący już senator Andrzej Owczarek, b. minister i parlamentarzysta Cezary Grabarczyk czy samorządów Rzgowa oraz Łodzi.

W tym roku sieć dróg w Łódzkiem nadal jest rozbudowywana, unowocześniana i modernizowana – zarówno na etapie realizacji jak i prac projektowych i planistycznych. Dokończenie kluczowej inwestycji, jaką jest budowa autostrady A-1 od węzła „Tuszyn” do granicy z województwem śląskim, pozwoli dopiąć trasę nazywaną komunikacyjnym kręgosłupem kraju. Budowa ostatniego fragmentu drogi ekspresowej S-14, od węzła „Łódź Teofilów” do Słowika, pozwoli na zamknięcie ringu tras szybkiego ruchu wokół Łodzi. Ta ostatnia inwestycja pozwoli nieco odetchnąć łodzianom, bo wyprowadzi ruch tranzytowy z zatłoczonych ulic miasta.

W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, pięć miast w województwie zyska takie drogi – prace projektowe już trwają. Do tego należy uwzględnić działania na istniejącej sieci dróg mające na celu poprawę bezpieczeństwa, komfortu i warunków jazdy.

Autostrada A1 – kluczowa inwestycja

Łódzki odcinek budowanej autostrady A1 od węzła Tuszyn do granicy z województwem śląskim liczy 64 kilometry i podzielony jest na cztery kontrakty. Prace budowlane realizowane były i są bez zatrzymywania ruchu samochodów, co samo w sobie jest trudnym i skomplikowanym wyzwaniem logistycznym, zarówno dla inwestora jak i wykonawcy.

Nowa autostrada powstaje w śladzie starej drogi krajowej nr 1, tzw. Gierkówki, czyli najważniejszego szlaku komunikacyjnego kraju na osi północ – południe. Rok 2022 to okres, w którym kierowcy odczują zmiany:

– odcinek Tuszyn – Piotrków Trybunalski oddany został do ruchu, zakończone zostały zasadnicze roboty budowlane, trwają prace wykończeniowe,

– odcinek Piotrków Trybunalski – Kamieńsk – trwają prace zmierzające do ukończenia w pełnym zakresie nawierzchni betonowej, co pozwoli na udostępnienie do ruchu obu jezdni drogi,

– odcinek od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko oddany został do ruchu, zakończone zostały zasadnicze roboty budowlane, trwają prace wykończeniowe.

Ostatni odcinek drogi ekspresowej S-14 – domknie ring autostrad i dróg ekspresowych wokół aglomeracji łódzkiej. To niezwykle ważne zadanie inwestycyjne. Zachodnia obwodnica Łodzi podzielona została na dwa odcinki realizacyjne o łącznej długości ok. 27 km. Pierwszy z odcinków, od węzła „Łódź Lublinek” do węzła „Łódź Teofilów” o długości nieco ponad 12 km służy już podróżnym. Drugi odcinek – od węzła „Teofilów” do węzła „Słowik”, na który umowa podpisana została znacznie później, zaawansowany jest w 70 proc. Wiele wskazuje na to, że Łódź, wraz z przyległymi miastami tworzącymi aglomerację, będzie pierwszym w Polsce miastem mogącym pochwalić się pełnym ringiem dróg najwyższych kategorii – w części autostrad, a w części dróg ekspresowych. Aktualnie istnieją już trzy odcinki stanowiące części składowe tego ringu: od północy autostrada A- 2, od wschodu – A-1, od południa – droga ekspresowa S-8 i od południowego zachodu – droga ekspresowa S-14.

Teraz kolej na obwodnice

Rozwój nowoczesnej sieci drogowej to nie tylko budowa autostrad i tras ekspresowych, ale także wyprowadzanie ruchu tranzytowego z centrów miast i miejscowości. Przekłada się to nie tylko na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców czy wzrost komfortu życia, ale także na znaczne skrócenie czasu przejazdu. Aktualnie trwają intensywne prace nad realizacją rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, w ramach którego obwodnice zyska pięć miejscowości: Błaszki w ciągu DK-12, Brzeziny w ciągu DK-72, Łowicz w ciągu DK-14/70/92, Srock – w ciągu DK-12/91 i Wieluń w ciągu DK-45. Podpisane są już umowy na wykonanie dokumentacji projektowej dla wszystkich obwodnic. Dla obwodnic Brzezin, Wielunia, Łowicza i Błaszek opracowywane jest studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowe. Dla obwodnicy Srocka opracowywana jest koncepcja programowa.

Sprawniejszy dojazd do stolicy

W związku z dużym wzrostem natężenia ruchu na autostradzie A-2 między Łodzią i Warszawą, podjęta została decyzja o dobudowie dodatkowego pasa ruchu dla każdej z jezdni na tym odcinku autostrady. Znacznie ułatwi to dojazd do stolicy z centralnej części kraju. Pisaliśmy już na ten temat.

Kolejne inwestycje w Łódzkiem

Jak informuje GDDKiA, po zakończeniu realizacji budowy autostrady A-1 i drogi ekspresowej S-14, flagową inwestycją w województwie łódzkim będzie przygotowanie planistyczne i projektowe oraz budowa dróg S-12 i S-74. Droga S-12 ma łączyć się na południe od Piotrkowa Trybunalskiego z autostradą A-1 i biec przez Sulejów i Opoczno w kierunku Radomia, zaś droga S-74 połączy się z S-12 w sąsiedztwie Opoczna i poprowadzi przez woj. świętokrzyskie do woj. podkarpackiego. Decyzja obejmuje obie te drogi. Ich łączna długość na terenie województwa łódzkiego będzie wynosiła ok. 85 km.

Źródło: Fot. i mat. GDDKiA

R.Poradowski