Autostrada A-2 jest dziś najlepszym połączeniem drogowych Łodzi i Rzgowa z Warszawą. Codziennie odcinkiem od węzła „Łódź Północ” do granicy z woj. mazowieckim podążają tysiące pojazdów.

Dla zmotoryzowanych mamy garść informacji dotyczących tej arterii. Przede wszystkim prowadzone są na niej bieżące naprawy warstwy ścieralnej, która na skutek dużych wahań temperatury podczas zimy uległa w wielu miejscach uszkodzeniom. W łódzkim Oddziale GDDKiA podjęto decyzję o naprawach „na gorąco”, które są w tych warunkach nieco kłopotliwe, ale skuteczniejsze. Prace rozpoczną się, jak tylko pozwoli na to pogoda. Wówczas należy się spodziewać ograniczenia prędkości oraz krótkotrwałych wyłączeń pasów ruchu. Do tego czasu, ze względu na panujące warunki atmosferyczne, ubytki są uzupełniane masą „na zimno”, aby zapobiec ich powiększaniu.

Odcinek od węzła „Łódź Północ” do granicy woj. mazowieckiego wybudowany był 9 lat temu, przed EURO 2012 – wymiana warstwy ścieralnej odbędzie się przy okazji dobudowy dodatkowych pasów ruchu na A-2. Na niespełna 50-kilometrowym odcinku autostrady od węzła „Łódź Północ” do granicy woj. mazowieckiego, pojawiło się (łącznie na obu jezdniach) 48 ubytków nawierzchni. W jednym miejscu (na wysokości MOP „Parma” i „Polesie”) było kilka ubytków usytuowanych blisko siebie. W przypadku nawierzchni bitumicznych, a taka jest na A-2 między węzłem „Łódź Północ” a granicą województwa mazowieckiego, wymienia się warstwę ścieralną co ok. 12-15 lat. Trasa została udostępniona wówczas do ruchu po warstwie wiążącej, natomiast warstwę ścieralną zakończono układać na początku 2013 roku. Naprawy nawierzchni były wykonywane w ramach gwarancji, która zgodnie z kontraktem obejmowała okres 48 miesięcy. Ponadto prowadzono prace związane z bieżącym utrzymaniem.

Jak informuje GDDKiA w Łodzi, wymiana warstwy ścieralnej planowana jest podczas dobudowy dodatkowego pasa ruchu między Łodzią a Warszawą. „Obecnie w województwie łódzkim i mazowieckim trwa opracowywanie elementów koncepcji programowej poszerzenia autostrady na długości ok. 89 kilometrów o dodatkowy pas ruchu. Równocześnie Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska w Łodzi i Warszawie prowadzą postępowania administracyjne w sprawie wydania decyzji środowiskowych w tym zakresie. Po zapewnieniu finasowania, w drugiej połowie tego roku będziemy gotowi, aby ogłosić przetarg na wybór wykonawcy, który zaprojektuje i zrealizuje roboty w terenie. Zakładamy, że budowa potrwa około dwóch lat i będzie prowadzona pod ruchem, czyli bez wyłączenia odcinka z użytkowania. Zakończenie prac przewiduje się w drugiej połowie 2025 r.”

Docelowo autostrada będzie miała od węzła „Konotopa” do węzła „Pruszków” po cztery pasy ruchu na jednej jezdni, natomiast dalszy odcinek do węzła „Łódź Północ” – trzy pasy ruchu.

Fot. GDDKiA Łódź

R.Poradowski