Waldemar Buda, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej niczym św. Mikołaj zaoferował podczas środowej ( 6 października 2021 r.) konferencji prasowej ok. 70,125 mln zł na budowę dwukilometrowego odcinka linii tramwajowej z Kurczaków do skrzyżowania Trasy „Górnej” z ul. Rzgowską. Koszt całej inwestycji szacowany jest na 83 mln zł, a z funduszy unijnych ma pochodzić aż 85 proc. tej kwoty. Także w takim samym stopniu ma być sfinansowana ze środków zewnętrznych dokumentacja projektowa (koszt ok. 7 mln zł). Do tej kosztownej i ważnej dla łodzian inwestycji miasto ma dołożyć tylko 15 proc. wydatków.
W. Duda przypomniał, że do początków lat dziewięćdziesiątych tramwaj z Łodzi woził pasażerów do Rzgowa, a nawet Tuszyna, teraz jest szansa, że na nowej linii skorzystają przede wszystkim mieszkańcy Starowej Góry i Łodzi. Dlatego obecny na konferencji prasowej zorganizowanej przed Instytutem Centrum Zdrowia Matki Polki burmistrz Rzgowa Mateusz Kamiński z entuzjazmem odniósł się do zbudowania krańcówki na granicy gminy z Łodzią. – To ważny krok w kierunku myślenia, że Łódź z przyległymi gminami to w gruncie rzeczy pewna całość.
Inicjatywa W. Budy zyskała także pełną aprobatę zastępcy dyrektora ICZMP Grzegorza Lewczuka, wszak dla tej strategicznej placówki opieki nad matką i dzieckiem linia tramwajowa oznacza ułatwienie dostępu. Tramwaj z pewnością powitany zostanie z zadowoleniem również przez mieszkańców Chojen – mówiła przewodnicząca Rady Osiedla Chojny Jolanta Kamińska.
Gdy reporter „Gazety Rzgowskiej” zapytał W. Budę, czy o tej cennej inicjatywie i prezencie w postaci kilkudziesięciu milionów złotych sprawionym Łodzi wie już prezydent miasta i MPK, sekretarz stanu odpowiedział: -Właśnie teraz dowiadują się o tym.
Interesowało nas także to, czy pieniądze, o których informowano dziennikarzy podczas konferencji, trafią do Łodzi za kilka lat, gdy dojdzie do realizacji inwestycji. – Będą zapisane z przeznaczeniem na budowę linii tramwajowej na Chojnach. Osobiście to gwarantuję! – potwierdził W. Buda.
Wspomniany dwukilometrowy odcinek linii tramwajowej ma być poprowadzony po istniejącym dziś rezerwowym pasie zieleni aż do granicy Łodzi i gminy Rzgów. Takie rozwiązanie ułatwi realizację tej potrzebnej inwestycji.
R.Poradowski