Nie da się ukryć, że jeszcze kilka lat temu na drogach w naszym regionie panował ścisk i tłok. Dzięki wybudowaniu wschodniego fragmentu łódzkiego ringu zyskaliśmy kilkudziesięciokilometrowy fragment autostrady A-1 i dochodzącą do tej nowoczesnej arterii drogę ekspresową S-8. Te dwie arterie zmieniły radykalnie możliwości komunikacyjne nie tylko w gminie Rzgów, ale także w Łodzi. Dziś trudno sobie wyobrazić mapę dróg naszego regionu bez tych inwestycji.

Wspomniane inwestycje drogowe zrealizował łódzki Oddział GDDKiA. Trzeba przyznać, że powstały w bardzo dobrym tempie, bez poślizgów terminowych. Dziś wydaje nam się, że są „od zawsze”. Oto przypomnienie tych najważniejszych dla nas arterii powstałych w okresie od 2009 roku.

Budowa autostrady A-1 Stryków – węzeł „Tuszyn”:

   • długość – 37 km

   • lata realizacji – 2010- 2016

   • wartość inwestycji – 1 mld 559 mln zł

Budowa drogi ekspresowej S-8 na odcinku węzeł „Wieluń” – węzeł „Łódź Południe”:

   • długość – 114 km

   • lata realizacji – 2011-2014

   • wartość inwestycji – 5 mld 144 mln zł

Dostosowanie drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Piotrków Trybunalski – granica województwa mazowieckiego:

   • długość – 84 km

   • lata realizacji – 2009-2012

   • wartość inwestycji – 2 mld 518 mln zł

Budowa Obwodnicy Pabianic:

   • długość– 15 km

   • lata realizacji – 2010 – 2012

   • wartość inwestycji – 569 mln zł

S-14 Budowa Zachodniej Obwodnicy Łodzi:

   • inwestycja jest podzielona na dwa odcinki realizacyjne

     – I odc. od węzła „Łódź Lublinek” do węzła „Łódź Teofilów”

     – II odc. od węzła “Łódź Teofilów” (bez węzła) do DK-91 w m. Słowik

   • łączna długość – 28 km

   • przewidywany okres realizacji – lata 2018 – 2024

Autostrada A-1 węzeł „Tuszyn” – granica woj. łódzkiego/śląskiego :

   • inwestycja jest podzielona na cztery odcinki realizacyjne

     – Odcinek A – węzeł „Tuszyn” (bez węzła) – węzeł „Bełchatów” (z węzłem) od km 335+937,65 do km 351+800,00

     – Odcinek B – węzeł „Bełchatów” (bez węzła) – węzeł „Kamieńsk” (z węzłem) od km 351+800,00 do km 376+000,00-

     – Odcinek C – węzeł „Kamieńsk” (bez węzła) – węzeł „Radomsko” (z węzłem) od km 376+000,00 do km 392+720,00

     – Odcinek D – węzeł „Radomsko” (bez węzła) – granica woj. łódzkiego/śląskiego od km 392+720,00 do km 399+742,51

   • łączna długość – 63 km

   • przewidywany okres realizacji – lata 2018 – 2022.

Z pewnością najtrudniejszą inwestycją drogową jest ta ostatnia, bowiem specjalistyczne firmy realizują ją „pod pełnym ruchem”. Jeszcze w tym roku znaczny fragment będzie oddany do użytku i wtedy odetchną liczni kierowcy oraz podróżni.

R.Poradowski