Rzgowianie i łodzianie, którzy korzystają dziś z autostrady A-2 podczas jazdy do stolicy, z niecierpliwością czekają na zapowiadane poszerzenie teju arterii od węzła „Łódź Północ” do Warszawy. Łódzki Oddział GDDKiA złożył wnioski do wojewody łódzkiego i wojewody mazowieckiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na poszerzenie autostrady A- 2 Łódź – Warszawa. Docelowo ta ważna arteria komunikacyjna będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach na odcinku od węzła „Łódź Północ” do węzła „Pruszków” i po cztery pasy od węzła „Pruszków” do węzła „Konotopa”. W przyszłym roku, po uzyskaniu decyzji ZRID, ruszą przetargi na rozbudowę trasy. Pośpiech jest wskazany, bowiem ruch na tej trasie należy do największych w kraju (50-100 tys. pojazdów na dobę). Rozbudowa ma nie tylko ułatwić dojazd do stolicy, ale i do projektowanego Centralnego Portu Lotniczego.

W ramach podpisanej w ubiegłym roku umowy, trwa opracowywanie dokumentacji projektowej poszerzenia autostrady A-2 o dodatkowe pasy ruchu pomiędzy Łodzią i Warszawą. Łączna długość przebudowy obejmie 92 km, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła „Łódź Północ” (skrzyżowanie A-1 i A-2).

Wykonawca opracuje projekt dobudowy dodatkowych pasów, a także instalacji OZE niezbędnej do zasilania infrastruktury i instalacji oświetleniowej. Inwestor zamierza wykorzystać zastosowane tu nowoczesne rozwiązania do wykorzystania na innych tego typu inwestycjach w kraju. Już dziś wiadomo, że rozbudowa A-2 będzie trudnym zadaniem, gdyż wszystkie prace odbywać się będą przy pełnym ruchu drogowym. Drogowcy mają już na tym polu sporo doświadczeń, zdobytych m.in. w rejonie Piotrkowa Trybunalskiego, ale na A-2 między Łodzią i Warszawą ruch pojazdów ma się odbywać cały czas z wykorzystaniem dwóch pasów. To wymagać będzie skomplikowanej organizacji robót, stąd staranne przygotowywanie inwestycji, tym bardziej, że drogowców czeka wiele niespodzianek takich chociażby jak wymiana nawierzchni i oświetlenia na energooszczędne w rejonie węzła „Łódź Północ”. Jeśli wszystko uda się zrealizować zgodnie z planem, w drugiej połowie przyszłego roku powinien być ogłoszony przetarg na roboty budowlane, w pierwszej połowie następnego roku powinny ruszyć roboty, by w pierwszej połowie 2029 roku inwestycja została sfinalizowana.

Ruszyły już przygotowania do budowy innej arterii drogowej umożliwiającej łatwy dojazd rzgowian i łodzian do stolicy. Mowa o przedłużeniu drogi ekspresowej S-8 od węzła „Łódź Południe” w kierunku Tomaszowa Mazowieckiego i Kozenina. Inwestycja znajduje się na etapie konsultacji przebiegu drogi.

Źródło: GDDKiA

Ryszard Poradowski