Z prognoz komunikacyjnych wynika, że mieszkańcy powiatu łódzkiego wschodniego będą coraz więcej podróżować, pokonując coraz większe odcinki, np. w drodze do pracy. Stąd potrzeba rozbudowywania całej infrastruktury drogowej sprzyjającej transportowi Indywidualnemu, ale i zbiorowemu. Ten wzrost mobilności mieszkańców będzie wynikał z indywidualnych potrzeb, ale i polityki transportowej samorządów różnego szczebla.

W rzgowskiej gminie mieszkańcy mają możliwość wybierania transportu zbiorowego lub indywidualnego. Ten ostatni wciąż jest bezkonkurencyjny. Jak wynika z badań, mieszkańcy preferują przede wszystkim bezpośredniość, częstotliwość, dostępność i koszt, ale i niezawodność oraz punktualność. Niestety, pasażerowie na ogół nie są w pełni zadowoleni z komunikacji zbiorowej, choć w rzgowskiej gminie jest ona i tak lepsza niż w innych gminach. Sporo jest do zrobienia m.in. w zakresie informacji, a także komfortu oczekiwania i jazdy.

Obecnie samorządy dofinansowują transport służący mieszkańcom. W przypadku rzgowskiej gminy nie ma dublowania się transportu kolejowego i autobusowego, jak to jest w innych gminach powiatu.  Mieszkańcom zależy przede wszystkim na dobrym skomunikowaniu Rzgowa z Łodzią (praca, nauka, kultura), a także samym centrum gminy.

Jeśli idzie o perspektywy transportu zbiorowego i Indywidualnego, w najbliższych latach w rzgowskiej gminie opierać się będą na istniejącym układzie drogowym, systematycznie modernizowanym przede wszystkim pod katem poprawy bezpieczeństwa. Unowocześnianie dróg wymaga jednak dużych środków, stąd tak ważne jest współdziałanie powiatu i gminy. Przykładem takiego podejścia jest droga ze Rzgowa do Brójec, niegdyś wojewódzka, teraz powiatowa. Starostwo Powiatowe ze względu na wysoki koszt usiłuje rozwiązać ten problem m.in. przy pomocy pozyskanych środków zewnętrznych.

Ryszard Poradowski