Mieszkańców naszego regionu interesują przede wszystkim te inwestycje drogowe, które ułatwią podróżowanie po kraju. Jak zorientowali się nasi Czytelnicy, relacjonujemy na bieżąco to wszystko, co dzieje się na budowanym 81-kilometrowym fragmencie autostrady A-1, głównie na odcinku od węzła „Tuszyn” do granicy województwa łódzkiego, bo ta arteria ma olbrzymi wpływ nie tylko na komunikację w całym województwie, ale i naszym rzgowskim regionie..
Roboty na A-1 przebiegają w niezłym tempie, ale i tak wywołują sporo niezadowolenia kierowców. Trudno się temu dziwić, wszak realizacja tak wielkiej inwestycji odbywa się przy dużym ruchu pojazdów. Ta ważna krajowa arteria do 2022 roku będzie wciąż wielkim placem budowy. Drogowcy robią wszystko, by ulżyć zmotoryzowanym, o czym świadczy chociażby uruchomienie ruchu na 2 pasach betonowej jezdni w każdym kierunku między węzłami. „Tuszyn” i „Piotrków Trybunalski Zachód”. To jeszcze nie szczyt marzeń kierowców, ale spora ulga, szczególnie w okresie pogarszających się warunków drogowych związanych ze zbliżającą się zimą. Granice woj. łódzkiego i mazowieckiego (ok. 26 km).
Teraz zdań kilka o planowanej budowie S-12 i S-74, które, jak informuje łódzki Oddział GDDKiA, ujęte są w jednej decyzji środowiskowej. Droga ekspresowa S-12 zacznie się na węźle „Rokszyce” na autostradzie A-1, odciążając bardzo dziś zatłoczoną drogę nr 12 Piotrków Trybunalski – Sulejów. Powstanie dwujezdniowa arteria z całą niezbędną infrastrukturą. Realizacja tej inwestycji przebiegać będzie w 2 etapach: pierwszy – Piotrków – Sulejów (węzeł „Kozenin”), długość 35 km) i drugi – Sulejów („Kozenin”), długości ok. 26 km. Na tych dwóch odcinkach powstanie 8 węzłów, m.in. w Rokrzycach, Włodzimierzowie, Sulejowie, Kozeninie, Januszewicach i Opocznie. S-12 znakomicie skomunikuje centrum kraju i nasz region ze wschodnią częścią Polski.
Z kolei droga ekspresowa S-74 uzupełni S-12 i ułatwi kierowcom dojazd do południowo-wschodniej części kraju, dla mieszkańców Łódzkiego będzie miała duże znaczenie, bowiem ta 24-kilometrowa arteria pozwoli ominąć zatłoczony Sulejów. Na tym odcinku powstaną węzły w Kozeninie, Paradyżu. Żarnowie, Bronowie i Grebenicach. Proces przygotowawczy tych dwóch arterii ma zakończyć się w 2024 roku, zezwolenie na realizację inwestycji może być w 2027 roku.
Zatrzymajmy się przy jeszcze jednej ważnej dla nas inwestycji – obwodnicy Srocka, która znalazła się wśród 5 tego typu zadań objętych rządowym programem na lata 2020-2023. Obecnie trwa uzyskiwanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Ta obwodnica o długości ponad 3,8 km odciąży Srock od uciążliwego ruchu drogowego, poprawi też bezpieczeństwo na odcinku Srock – Piotrków Trybunalski, będącym alternatywnym połączeniem drogowym dla przebiegającej niemal równolegle autostrady A-1.
Niestety, nie mamy dobrych informacji w sprawie rozpoczęcia choćby przygotowań do budowy przedłużenia S-8 z rejonu Rzgowa w kierunku wschodnim. Ten kolejny fragment ekspresówki S-8 odciążyłby A-2 do Warszawy.
R.Poradowski