Opóźnienie w stosunku do obietnic jest ewidentne. Teraz urzędnicy prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej bez zająknięcia obiecują, że jesienią ruszy budowa ostatniego 8-kilometrowego odcinka Trasy :Górna”. Arteria ta ma połączyć al. Władysława Bartoszewskiego (Trasa „Górna”) z autostradą A-1. Według wcześniejszych planów III etap miał być gotowy w tym roku.
Umowa w sprawie budowy wspomnianej trasy podpisana została w 2010 roku, dwa lata później rozpoczęła się realizacja inwestycji, a nocą z 31 sierpnia na 1 września 2014 roku wjechali na nią zmotoryzowani. Dziś arteria ta kończy się jedynym w Łodzi trzypoziomowym skrzyżowaniem przy ul. Rzgowskiej. Właśnie w tym miejscu w kierunku wschodnim pobiegnie ostatni odcinek trasy.
Na razie nie wiadomo, która firma zbuduje ostatni odcinek trasy. Obecnie urzędnicy analizują trzy najbardziej prawdopodobne oferty – od 104 do 128 mln zł. Która z nich zostanie zaakceptowana – mamy się przekonać wkrótce. Jeśli jesienią poznamy wykonawcę, nową trasa będziemy mogli pojechać za dwa lata.
Jak będzie wyglądała końcówka trasy? Niestety, nie będą tu dwie jezdnie, tylko jedna z całą niezbędną infrastruktura techniczną i drogową, łącznie z kilkoma rondami. Odcinek od ul. Rzgowskiej do ul. św. Kalinowskiego sfinansuje Łódź, zaś pozostały –d wspomnianej ul/. św. Kalinowskiego do węzła „Górna” na autostradzie – Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. Wstępnie mowa jest o kwocie 150 mln zł przeznaczonych na inwestycję, ale jeśli się weźmie pod uwagę koszty innych inwestycji komunikacyjnych w Łodzi w ostatnich latach, można zaryzykować stwierdzenie, że będą dużo wyższe.
Jak już wspomnieliśmy, do autostrady dojeżdżać będziemy jedną jezdnią z szybkością maksymalnie 70 km/h, a w rejonie rond – 50 km/h. Oprócz wspomnianej infrastruktury technicznej – skomplikowanej, bo wymagającej przekładania m.in. gazociągów i linii wysokiego napięcia – zasadzonych zostanie 300 drzew i 22 tys. krzewów.
Trasa „Górna” z pewnością zaktywizuje północną część rzgowskiej gminy, m.in. rejon Bronisina Dworskiego. Arteria ta ułatwi się mieszkańcom gminy dojazd do A-1 i do centrum Łodzi.
R.Poradowski