Tylko za okres styczeń – maj 2025 roku mieszkańcy rzgowskiej gminy zalegają z opłatami za odbiór odpadów komunalnych na łączną kwotę blisko 200 tys. złotych. To sporo, dlatego magistrat zamierza podjąć działania poprawiające ściągalność opłat. Poprawie egzekucji zaległości ma służyć deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składana przez właściciela nieruchomości. Oczywiście ci, którzy sumiennie wywiązują się ze swoich obowiązków, nie muszą wypełniać takiej nowej deklaracji, powinni to zrobić w ciągu 14 dni ci, u których nastąpiły np. zmiany własnościowe. Deklaracja ma uzupełnić wiedzę o mieszkańcach danej posesji, by nie musieli jej weryfikować urzędnicy czy policjanci.

Przypomnijmy przy okazji, że finansowanie odbioru odpadów komunalnych to dość skomplikowana operacja, która musi się samofinansować. Oznacza to, że powstałe zaległości utrudniają należyte funkcjonowanie i finansowanie odbioru odpadów komunalnych, a ponadto zmuszają urzędników do angażowania sił i środków do egzekwowania należnych opłat. Generalnie więc terminowe przekazywanie opłat powinno być w interesie wszystkich mieszkańców, a nie tylko tych, którzy sumiennie traktują obowiązek.

Ryszard Poradowski