Jak ten czas szybko leci! Jeszcze mam przed oczyma głęboki wykop i potężne maszyny budujące betonowe ściany osłonowe tego jedynego w Rzgowie tunelu. 25 listopada 2015 roku został on oddany do użytku. Nie było oficjalnego otwarcia tunelu na miejscu – nastąpiło to w jednej z hal, gdzie zebrali się liczni goście. Był wśród nich nieżyjący już burmistrz Rzgowa Konrad Kobus. Tunel dla wszystkich był czymś nietypowym, bo umożliwiał połącznie dwóch części dzisiejszego Miasta Mody „Ptak”, ponadto umożliwiał szybkie wydostanie się w kierunku Łodzi. Mija już 8 lat i to nietypowe rozwiązanie komunikacyjne w grodzie nad Nerem zdaje w pełni egzamin.
Wiadukt po wieloma względami był inwestycją nietypowa: całkowicie sfinansowała go prywatna firma „Ptak” SA, powstał w rekordowym czasie i, co ważne, bez wstrzymywania ruchu na trasie Łódź – Piotrków Trybunalski. Według niepotwierdzonych opowieści zbudowano go za rekordowo niską kwotę, bo prywatna inwestycja rządził się zupełnie innymi prawami. A zadanie był niełatwe, wszak tunel powstawał bez zamykania ruchu na „krajówce”, ponadto nie mógł dezorganizować funkcjonowania handlu w tym wielkim kombinacie produkcyjno-wystawienniczym. Solidny wykonawca i solidny nadzór sprawiły, że roboty postępowały w dobrym tempie i nie przeszkodził im nawet wypadek spowodowany przez kierowcę ciężarówki, który prawdopodobnie zasnął za kierownicą i niemal wjechał do wykopu. Dziś mało kto pamięta, że wbrew pozorom tunel był skomplikowanym zadaniem inżynierskim, że zastosowano tu nowatorskie rozwiązanie polegające na szybkim odlewaniu betonowych ścian osłonowych, co wyeliminowało pracochłonne i kosztowne szalunki. Wielu rzgowian przyjeżdżało na budowę i podpatrywało to oryginalne rozwiązanie nie stosowane dotąd w tym mieście.
Otwarcie zbiegło się w czasie z otwarciem hali wystawienniczej w Ptak Fashion City oraz Targów Tekstylnych. „Trzy w jednym” – tak nazwał te 3 otwarcia prezes Ptak Fashion City Tomasz Szypuła, co skwapliwie odnotowała łódzka prasa. To były ważne wydarzenia, wpisujące się w program rozwoju rzgowskiej gminy. Druga dekada bieżącego wieku była bowiem dobrym okresem, w którym przybywały nie tylko kolejne hale, ale i droga ekspresowa S-8 z węzłem „Rzgów”, rzgowski odcinek autostrady A-1, a także wspomniany tunel pod „krajówką”. W trzecie dekadzie być może przybędzie rondo na „krajówce”, które jeszcze bardziej żywi strefę aktywności gospodarczej znajdującą się po drugiej stronie tej arterii.
R.Poradowski