Prawie dwa lata trwała budowa ostatniego 7-kilometrowego odcinka Trasy „Górna” od skrzyżowania w rejonie ul. Rzgowskiej i ICZMP do autostrady A-1. Inwestycja ruszyła w lutym 2022 roku, a oddano ją do użytku 28 listopada 2023 roku. Dzięki tej arterii Łódź zyskała dodatkowy wygodny dojazd do najważniejszej polskiej autostrady. Dzięki kilku rondom usprawniona zostanie także komunikacja we wschodniej części rzgowskiej gminy, szczególnie w rejonie Bronisina Dworskiego, Konstantyny i Starowej Góry.

Wspomniany trzeci odcinek Trasy „Górna’ zrealizowany został przez dwóch inwestorów: miasto Łódź (5 km) i Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego (2 km). W przeciwieństwie do dwóch wcześniej zrealizowanych fragmentów tej arterii, ten ostatni składa się nie z dwóch a jednej jezdni, posiada chodniki, ścieżki rowerowe, 4 ronda, a nawet zatoki autobusowe. W ostatnich tygodniach posadzono tu 3 tysiące drzew i ponad 22 tys. krzewów. Wygląda na to, że w przyszłości będzie to atrakcyjne miejsce wypadów rowerowych za miasto.

Dla rzgowskiej gminy, która bezpośrednio przylega do tej nowej arterii, inwestycja wiąże się z poważnym problemem, sygnalizowanym już na początku budowy tego odcinka Trasy „Górna”. Chodzi o hałas komunikacyjny, którego obawiają się mieszkańcy Starowej Góry. Nie zaprojektowano tu bowiem ekranów akustycznych. Gospodarze Łodzi twierdzą, że do tego tematu powrócą po oddaniu inwestycji do użytku i przeprowadzeniu stosownych badań hałasu oddziaływującego na ludzi. Dla lokalnego samorządu pozostaje do rozwiązania problem modernizacji ulicy od ronda w rejonie Konstantyny do drogi wiodącej w kierunku Starowej Góry, w celu poprawy bezpieczeństwa mieszkańców.

Ryszard Poradowski