To nie przypadek, że filmowcy wybierają Rzgów jak przykład małego miasta, z dominującą bryłą kościoła i oryginalną architekturą najstarszej części. Wędrując ulicami centrum grodu nad Nerem nie zdajemy sobie sprawy, że właściwie miasto przez kilka wieków, aż do lat sześćdziesiątych XX stulecia funkcjonowało w tym samym kształcie. Oczywiście wielkie pożary z 1812 i 1917 r. zmieniły sporo w zabudowie i przyczyniły się do regulacji ulic, ale zasadni czy kształt opisywany w końcu XVIII wieku pozostał niezmieniony.
W połowie XVI w., w okresie największego rozkwitu Rzgowa, w mieście było 7 ulic: Grodziska, Chojeńska, Kaleńska, Krzywa, Pabiańska, Tuszyńska oraz Nowe Miasto. Najwięcej domów znajdowało się wzdłuż dzisiejszej ul. Tuszyńskiej, czyli traktu piotrkowskiego. W 2 poł. XVI w. przybyły 4 nowe ulice. Tak ukształtowany układ przestrzenny przetrwał do dziś. Po wielkim pożarze w 1812 roku przystąpiono do regulacji ulic, m.in. poszerzenia ul. Długiej, Pabiańskiej, Rawskiej, Wąskiej i Źródłowej, zalecono też nadanie jednakowej szerokości ul. Grodziskiej, której już niedługo potem, w związku z wybudowaniem Warszawsko-Wiedeńskiej Drogi Żelaznej i stacji w Rokicinach, wzrosła ranga. To także wówczas zapadła decyzja, by usunąć stodoły z centrum miasta. Wiele cennych postanowień udało się zrealizować, ale nie wszystkie, bo miasto zubożało. Jednak w 1818 r, uporządkowano północną część rynku, po raz pierwszy oddzielając płotem przykościelny cmentarz.
Niestety, współczesna zabudowa historycznego centrum Rzgowa jest stosunkowo młoda, bo pochodzi w znacznej części z k. XIX i pocz. XX w. Na początku XX stulecia rynek stracił targowy charakter, co wiązało się ze zlokalizowaniem tu strażnicy OSP i utworzeniem parku z lipową aleją na wprost bramy wiodącej do świątyni. W 1947 roku, już po likwidacji niewielkiego cmentarza żołnierzy radzieckich poległych w styczniu 1945 roku, park powiększono o część zachodnią, aż do linii tramwajowej.
Właściwie do lat sześćdziesiątych Rzgów zamykał się niemal w tych samych granicach, jakie wyrysowano na planie z 1796 roku. Dopiero wybudowanie tzw. obwodnicy Rzgowa, a później ożywienie działalności inwestycyjnej, łącznie z powstaniem centrów handlowych, zmieniło całkowicie kształt grodu nad Nerem. Na szczęście zachowało się sporo starej zabudowy, łącznie z układem urbanistycznym, co przyciąga nie tylko filmowców, ale i turystów.
R.Poradowski