GDDKiA wysłała właśnie ogłoszenia o przetargach (do Dziennika Urzędowego UE) na rozbudowę autostrady A-2 Łódź – Warszawa. (Ogłoszenia wraz z dokumentacją przetargową pojawią się na platformie zakupowej już jutro). Oznacza to, że powoli zbliżamy się do momentu faktycznej przebudowy A-2 od Łodzi do stolicy. Jeśli wszystko pójdzie z planami, które niżej przedstawia rzecznik prasowy łódzkiego Oddziału GDDKiA Maciej Zalewski, w końcu 2028 roku pojedziemy poszerzoną i zmodernizowaną arterią. Dla mieszkańców Łodzi i Rzgowa to dobra wiadomość, bo zapewne dodatkowe połączenie ze stolicą poprzez przedłużoną drogę ekspresową S-8 (od węzła „Łódź Południe” na A-1 do Tomaszowa Mazowieckiego) potrwa znacznie dłużej.
Jeśli idzie o rozbudowę A-2, to będziemy mieli kolejny etap przybliżający tę strategiczną inwestycję. Pracami zostaną objęte łącznie 92 km trasy między Łodzią i Warszawą, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła „Łódź Północ”. Już na etapie projektowania (w latach 2009-2010), uwzględniliśmy rezerwę terenu w pasie rozdziału na ten cel i dostosowaliśmy rozmiary obiektów inżynierskich. Rozbudowa tego odcinka trasy wynika z faktu, że przepustowość drogi zaczyna się wyczerpywać. Dobowy ruch na rasie między Łodzią i Warszawą waha się od ponad 50 do blisko 100 tysięcy pojazdów na dobę (zależnie od miejsca i pory) i nadal będzie wzrastał. Ponadto w przyszłości konieczne będzie zapewnienie sprawnego dojazdu do CPK.
Docelowo po rozbudowie droga pomiędzy węzłami „Łódź Północ” i „Pruszków” będzie miała po trzy pasy w każdym kierunku, a dalej do węzła „Konotopa” – cztery pasy. Dodatkowe prace zostaną także przeprowadzone na wysokości węzła „Łódź Północ”, gdzie krzyżują się autostrady A-1 i A-2. W tym miejscu trasa nie wymaga rozbudowy (są tu trzy pasy ruchu na każdej z jezdni), jednak ze względu na fakt, że droga użytkowana jest już 13 lat, podjęliśmy decyzję o wymianie nawierzchni oraz oświetlenia drogi na energooszczędne.
Inwestycja ze względu na swoją innowacyjność będzie pionierskim przedsięwzięciem w skali kraju. Chodzi o to, że dzięki maksymalnemu wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii, rozbudowany odcinek będzie trasą samowystarczalną energetycznie. do zasilania infrastruktury drogowej. Wszelkie urządzenia elektryczne związane z funkcjonowaniem drogi (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane właśnie z OZE. To nowość, mająca stanowić wzorzec dla projektów opracowywanych w przyszłości. Na etapie przygotowanie tych rozwiązań, przeprowadziliśmy szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie instalacji.
Przebudowa tego odcinka autostrady zostanie przeprowadzona pod obywającym się ruchem, co spowoduje, że przedsięwzięcie należy oceniać, jako niesłychanie skomplikowane i wymagające. W sukurs przyjdą nam z pewnością duże doświadczenie, jakie zebraliśmy podczas przebudowy drogi krajowej nr 8 do standardu trasy ekspresowej (odcinek granica woj. mazowieckiego – Piotrków Trybunalski) i budowy autostrady A-1 (odc. Tuszyn – granica woj. śląskiego). W przypadku tej inwestycji stawiamy poprzeczkę jeszcze wyżej. Przez cały czas trwania prac ruch będzie odbywał się po jednej jezdni, jednak w taki sposób, aby dla każdego kierunku jazdy (tak do Warszawy, jak i Poznania) dostępne były po dwa pasy ruchu.
Przedsięwzięcie będzie podzielone na cztery odcinki realizacyjne – kontrakty:
• Łódź Północ – Łyszkowice (27,8 km),
• Łyszkowice – granica woj. łódzkiego i mazowieckiego (21,8 km),
• granica woj. łódzkiego i mazowieckiego – Grodzisk Mazowiecki (25,5 km),
• Grodzisk Mazowiecki – Konotopa (17,2 km).
Kolejnym krokiem będzie podpisanie umowy z wykonawcami. Przewidujemy, że nastąpi to w pierwszej połowie przyszłego roku i w ślad za tym bezzwłocznie ruszą prace budowlane. Powinniśmy je zakończyć w II połowie 2028 roku.
Źródło: GDDKiA w Łodzi
Ryszard Poradowski





