Co prawda centrum Polski, w tym region łódzki, trafiły do prestiżowej europejskiej sieci szlaków rowerowych EuroVelo, zainicjowanej przed laty przez Europejską Federację Cyklistów, ale dotyczy to jedynie fragmentów jednej z tras. Dla turysty delektującego się zamkami nad Loarą czy choćby naszym Wawelem Łódź i region wciąż są mało znaczącymi atrakcjami turystycznymi.
U progu 2020 roku sieć EuroVelo w Polsce liczyła ponad 45 tys. km, a docelowo ma być dwukrotnie dłuższa. Oparta jest o istniejące już szlaki rowerowe, w tym teoretycznie także te w środku Polski. W naszym kraju sieciowe trasy skoncentrowane są głównie wokół najważniejszych atrakcji turystycznych. W Łódzkiem mamy kilka fragmentów tras EuroVelo, łącznie z ul. Piotrkowską.
Choć woj. łódzkie nie jest tak eksponowane na rowerowych szlakach jak np. tereny nadbałtyckie, posiada sporo wytyczonych atrakcyjnych ścieżek i szlaków rowerowych. Z pewnością wielu miłośników turystyki zna szlak: „Niebieskie Źródła” (194,3 km), „Osad młyńskich nad Grabią” (prawie 46 km, z częścią zachodnia długości ponad 50 km), „Rowerowy Szlak Bursztynowy” (265,9 km), „Szlak Rowerowy Między Wartą a Pilicą” (68,4 km), „Szlak Okrężny Wokół Łodzi” (196,4 km). Na tym ostatnim znajduje się m.in. Bronisin Dworski, Grodzisko, Prawda, Tuszyn, Modlica, a dalej Pabianice i Łask. Z kolei Rzgów objęty jest szlakiem „Łódzka Magistrala Rowerowa” przebiegającym ul. Rudzką w kierunku Starej Gadki i tamtejszego Cmentarza Wojennego oraz kompleksu leśnego w rejonie Popiołów. To fragment jednego z 5 szlaków ponadregionalnych, będący częścią transeuropejskiej trasy rowerowej w założeniu łączącej Niemcy, Polskę i Ukrainę. Przez Bronisin Dworski, Hutę Wiskicką, Kalino i Kalinko wiedzie z kolei szlak „Nad Pilicę”.
Dla rowerzystów szczególnie atrakcyjne są tereny w rejonie Pabianic i Łasku. Przez to ostatnie miasto leżżce nad malowniczą frzeka Grabią, wiedzie „Szlak Osad Młyńskich (część zachodnia) obejmujący m.in. rejon Ostrówka, Woli Łaskiej, Zielęcic, Bilewa, Marzenina, można tu także poznać atrakcje Zespołu Przyrodniczo-Krajobrazowego „Dolina Grabi” oraz Kolumnę z zachowanymi oryginalnymi elementami zabudowy letniskowej.
Ostatnie lata w rzgowskiej gminie przyniosły sporo inwestycji w postaci ścieżek i szlaków rowerowych. Najpopularniejszy wiedzie z Łodzi przez Rudę Pabianicką do Starej Gadki, gdzie znajduje się nekropolia wojenna z 1914 roku (szlak oddany do użytku w październiku 2020 r.), dalej do Rzgowa z atrakcyjnym układem urbanistycznym, oryginalnym trójkątnym Starym Rynkiem i XVII-wieczną świątynią. Przez Starą Gadkę i Gospodarz można dojechać ścieżka rowerową do Guzewa i Prawdy, a dalej do lasów tuszyńskich z rezerwatami przyrodniczymi i atrakcyjnym drzewostanem. Amatorzy krótkich wypraw rowerowych mogą wybrać się ze Rzgowa do Kalinka czy Kalina, a także do Tuszyna. Choć już dziś mieszkańcy rzgowskiej gminy mają sporo możliwości wypoczywania podczas rowerowej jazdy, wygląda na to, że w najbliższych latach przybędą kolejne kilometry ścieżek rowerowych, m.in. w Gospodarzu. W przyszłości sporą atrakcją turystyczną może stać się Szlak Napoleoński, dziś niemal nieznany i nie wykorzystywany turystycznie.
Obecnie w gminie znajduje się ponad 10 km ścieżek rowerowych, jeśli dodamy ponad 7 km zlokalizowanych wzdłuż sąsiedniej Trasy „Górna”, możemy korzystać z blisko 20 km ścieżek. Miłośnikami rowerów są tu nie tylko starsi ludzie, ale i nie tylko młodzi. Z tego ekologicznego środka transportu korzysta często burmistrz Mateusz Kamiński.
Ryszard Poradowski



