Rzgowianie i łodzianie udający się w kierunku Kielc czy Radomia znają doskonale newralgiczną drogę z Piotrkowa do Sulejowa. To jedna z najbardziej obciążonych ruchem arteria w centrum Polski (21 tys. pojazdów na dobę). Dochodzi tu do wielu kolizji i wypadków drogowych. Niedługo przejazd przez Sulejów zostanie ograniczony z powodu przebudowy mostu na Pilicy. Oznacza to, że pojazdy o wadze ponad 24 ton będą musiały korzystać z uciążliwych objazdów.
W przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej przebudowy wspomnianej przeprawy na Pilicy w ciągu DK-12 aż 6 firm złożyło oferty – najtańszą (1,1 mln zł) zaoferowało konsorcjum firm E&C i Protechnicon, a najdroższą (1,8 mln zł) – firma Value Engineering. Ze względu na swój wiek, stopień wyeksploatowania i bardzo duży ruch, funkcjonująca przeprawa wymaga pilnej przebudowy.
Dla użytkowników DK-12 i wspomnianego mostu najważniejsze będzie takie opracowanie tymczasowej organizacji ruchu, by m.in. umożliwiała dojazdy do pracy i szkół, a także korzystanie przez pojazdy osobowe. To duże wyzwanie dla projektantów. Sulejów jest newralgicznym punktem na mapie komunikacyjnej centralnej Polski. Jeśli zważymy, że w najbliższym sąsiedztwie brakuje przepraw przez Pilicę, widoczna staje się skala problemu. Z pewnością kierowcy pojazdów o masie ponad 24 ton będą skazani na kilkudziesięciokilometrowe objazdy.
Przygotowania i prace projektowe mają być sfinalizowane do końca 2027 roku, zaś budowa ma być zakończona w czwartym kwartale 2029 roku.
Źródło: GDDKiA w Łodzi
Ryszard Poradowski

