Nareszcie sprawa przedłużenia drogi ekspresowej S-8 od węzła „Łódź Południe” do Kozenina nabiera rozpędu. Kilka miesięcy temu pisaliśmy o zapaleniu zielonego światła dla tej inwestycji drogowej, co zapewne jest efektem m.in. nacisku na rząd lokalnych parlamentarzystów. Teraz już wiemy, że zgłosiło się aż 5 firm chcących przygotować studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe niezbędne do zrealizowania tej inwestycji. Wszystkie oferty mieszczą się w kosztorysie. Jak zapowiada GDDKiA, latem wykonawca powinien być już wyłoniony.

Przez dziesięć lat czekaliśmy na wspomniane zielone światło dla tej inwestycji. Dziś S-8 kończy się na węźle „Łódź Południe” na A-1, w rejonie Rzgowa. Kolejny odcinek S-8 przebiegać będzie prawdopodobnie m.in. przez okolice Tomaszowa Mazowieckiego i dalej w kierunku Kozenina. Arteria ta jest potrzebna choćby dlatego, by stanowić alternatywne i dodatkowe połączenie Łodzi z Warszawą, a także ułatwić podróż z centrum Polski na południe kraju. Na razie nie znamy jeszcze przebiegu tej arterii, orientacyjnych kosztów jej budowy i terminu realizacji inwestycji. Optymistyczne jest jednak to, że ta długo oczekiwana inwestycja drogowa drgnęła, że trwają prace planistyczne.

Obecnie ekspresówka zaczyna swój bieg w podwrocławskich Magnicach, na połączeniu z drogą krajową nr 8. Na obwodnicy Wrocławia przyjmuje status autostrady A-8. Tu łączy się z drogą ekspresową S-5 w kierunku Poznania. Do trybu drogi ekspresowej powraca zaraz za Wrocławiem. Na wysokości Kępna spina się z drogą ekspresową S-11 (obwodnica Kępna). Na wysokości Pabianic łączy się z Zachodnią Obwodnicą Łodzi, czyli drogą S-14, a nieco dalej, na węźle „Łódź Południe”, wpina się w autostradę A-1, czyli Wschodnią Obwodnicę Łodzi. Dalej, do Piotrkowa Trybunalskiego droga biegnie wraz z autostradą A-1. Z Piotrkowa dociera do stolicy wpadając w Południową Obwodnicę Warszawy – drogę ekspresową S-2. W Warszawie łączy się z autostradą A-2 biegnącą w kierunku Poznania i dalej do granicy w Świecku.

R.Poradowski