W tak niepewnych czasach jak dziś nie jest łatwo mówić o przyszłości, a szczególnie tej dotyczącej Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego. A jednak samorządy wchodzące w skład ŁOM chcą wiedzieć, w jakim kierunku rozwijać np.  mobilność miejską. Stąd dyskusja nad dokumentem dotyczącym planu zrównoważonej mobilności miejskiej w ŁOM. Wymiana poglądów na ten temat odbyła się niedawno w rzgowskim ratuszu.

Wspomniany plan ma być swoistym drogowskazem dla samorządów, które widzą potrzebę rozwijania m.in. transportu publicznego. Rzgowski samorząd z konieczności już od lat dofinansowuje tego typu transport, bo w mieście mody funkcjonuje dużo firm, których pracownicy dojeżdżają z całego regionu. Czy istniejący transport jest optymalny, a może w przyszłości powinien być inaczej zorganizowany, np. z wykorzystaniem najnowocześniejszej techniki i pomysłów dotyczących „dowozu na zawołanie”, jak to już zaczyna funkcjonować w kilku miastach, np. Szczecinie i Krakowie. Urzędnicy z Referatu Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego dzielili się na ten temat swoimi doświadczeniami i pomysłami.

Szef Referatu Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Rzgowie Adam Stawiany zaskoczony był zbyt dużą ogólnością dyskusji, podczas gdy chciał usłyszeć np. o projektowaniu centrum przesiadkowego w rejonie ICZMP, które miałoby duże znaczenie dla rzgowskiej gminy. Dyskusja sprowadzała się raczej do bardzo ogólnych kierunków rozwoju mobilności, takich jak np. kolej, ograniczanie ruchu pojazdów w centrum miasta czy elektromobilność.

Dlaczego zrównoważona mobilność miejska jest t6ak ważna? Wiele wskazuje na to, że przyszłość związana będzie z mobilnością mieszkańców, a ta wpływa na jakość życia. Dlatego tak ważne jest stworzenie nie tylko diagnozy obecnej sytuacji mobilnościowej, ale i strategii rozwoju mobilności w ŁOM.

Ryszard Poradowski