Nawet pobieżna orientacja w stanie dróg i transportu w naszym regionie pozwala wysnuć wniosek, że potrzebny jest centralny system zarządzania ruchem drogowym. Dzięki nowym arteriom, takim jak choćby autostrady A-1 i A-2, a także droga ekspresowa S-8, zdynamizował się cały ruch drogowy i wymaga skoordynowanego zarządzania umożliwiającego szybkie reagowanie choćby na wypadki i kolizje.

Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym  etap I (KSZRD) umożliwi dynamiczne zarządzanie ruchem na drogach krajowych oraz znacząco poszerzy zakres informacji przekazywanych poruszającym się po nich kierowcom.

Podczas niedawnego spotkania w stolicy  podsumowano  postęp prac nad realizacją KSZRD. Wzięli w nim udział wykonawcy Centralnego Projektu Wdrożeniowego (CPW) oraz Regionalnych Projektów Wdrożeniowych (RPW), przedstawiciele Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a także pracownicy GDDKiA.

– Jest to obecnie największy projekt tego typu realizowany w Europie. Docelowo system umożliwi monitorowanie w czasie rzeczywistym wszystkich autostrad i dróg ekspresowych w Polsce i pozwoli na bieżące przekazywanie istotnych komunikatów kierowcom w sposób jednolity – wyjaśnia Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora dróg krajowych i Autostrad.

W ramach projektu Krajowego Systemu realizowane są umowy na Centralny Projekt Wdrożeniowy oraz Regionalne Projekty Wdrożeniowe w Łodzi, Gdańsku i Olsztynie, Katowicach oraz Wrocławiu i Opolu.

W ubiegłym roku zakończono proces zawierania umów na realizację poszczególnych elementów projektu, a tym samym rozpoczęła się faza jego realizacji i wdrożenia. W tym roku planowane jest zakończenie (przez wykonawcę CPW) prac prowadzonych w części budynku przy ul. Płaskowickiej w Warszawie, która dedykowana jest Krajowemu Centrum Zarządzania Ruchem. Kontynuowane będą prace w terenie związane z podłączeniem do sieci elektrycznej oraz światłowodowej stacji koncentracyjnych. Rozpoczął się też montaż poszczególnych urządzeń inteligentnych systemów transportowych, takich jak kamery czy tablice zmiennej treści.

W bieżącym roku trwać będą dalsze prace związane z wykonaniem oprogramowania systemu centralnego. Rozpocznie się też proces integracji systemu centralnego z systemami poszczególnych RPW. Ruszy również kampania informacyjno-promocyjna dotycząca Krajowego systemu oraz działania związane z wykonaniem i uruchomieniem portalu prezentacyjnego.

Źródło: GDDKiA

Fot. polityka.pl

R.Poradowski