Powiat łódzki wschodni, któremu nie było dane zafunkcjonować w szerszej skali, jak to pierwotnie planowano, ze względu na bliskość Łodzi legitymuje się dziś, jako jeden z nielicznych w województwie łódzkim, dodatnim saldem migracji. Gospodarczy obraz tworzą zróżnicowane branżowo podmioty gospodarcze, rolnictwo i handel. Ten ostatni to największy w Europie zespół targowisk w rejonie Rzgowa i Tuszyna, dzięki któremu rozwinęła się sieć dróg dojazdowych, parkingów, stacji paliwowych, placówek gastronomicznych i hoteli. Ocenia się, że zespół targowisk osiągnął względną stabilizację zapewniająca tysiącom firm regionu miejsce zbytu towarów i pracy, a nabywcom – bogatą ofertę i dobre warunku zakupów.

Czy ten potencjał handlowy odpowiadać będzie wyzwaniom stojącym przed gospodarką regionu w następnych dziesięcioleciach? – nie wiadomo. Już dziś obserwujemy rozwój innych dziedzin gospodarki na tym terenie, np. w gm. Tuszyn, gdzie powstają kolejne centra logistyczne, z kolei w Rzgowie rozwija się park rozrywki „Mandoria”. Rzgowska strefa aktywności gospodarczej zapewne niedługo wygeneruje kolejnych wielkich inwestorów.

Warto zwrócić uwagę na potencjał transportowy powiatu, w którym oprócz rozbudowanego koluszkowskiego węzła kolejowego istnieje sieć dogodnych połączeń drogowych, wzmocniona w ostatnich latach dzięki powstaniu autostrady A-1 i drogi ekspresowej S-8. Ring łódzki, w skład którego wchodzi m.in. rzgowska gmina, to jeszcze jeden atut na drogowej mapie regionu.

Choć powiat leży u granic wielkiej Łodzi, posiada też sporo atutów przyrodniczych, szczególnie w jego północnej części. Rzgowska gmina jest niemal bezleśna, ale tuż za jej południową granicą znajdują się znaczne lasy tuszyńskie z cennymi rezerwatami przyrody.

Ryszard Poradowski