Mieszkańcy rzgowskiej gminy, a także Łodzi i okolicznych miast mogą być zadowoleni z przygotowań do poszerzenia autostrady A-2. Wojewoda mazowiecki wydał właśnie decyzje o zezwoleniu inwestycji drogowej (ZRID) dla rozbudowy autostrady A-2 między Łodzią i Warszawą. Te konkretne decyzje obejmują dwa odcinki trasy (C i D) na terenie woj. mazowieckiego. Pierwszy z nich zaczyna się na granicy województw i kończy ok. 3 km przed węzłem „Grodzisk Mazowiecki”, a drugi z nich na węźle „Konotopa”. Dla odcinków (A i B) na terenie woj. łódzkiego, czyli między węzłem „Łódź Północ” (A-1/A-2) i granicą z woj. mazowieckim decyzje ZRID zostaną wydane przez wojewodę łódzkiego do połowy roku.
Docelowo autostrada A2 będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach na odcinku od węzła „Łódź Północ” do węzła „Pruszków” i po cztery pasy od węzła „Pruszków” do węzła „Konotopa”. W ramach robót związanych z poszerzeniem obu jezdni, dodatkowe prace zostaną także przeprowadzone na wysokości węzła „Łódź Północ” (A-1/A-2). W tym miejscu trasa nie wymaga rozbudowy (są tu trzy pasy ruchu na każdej z jezdni).
Podjęto decyzję o wymianie nawierzchni oraz oświetlenia drogi na energooszczędne na tym trzykilometrowym fragmencie trasy. Łączna długość przebudowy obejmie 92 km, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują właśnie prace na wysokości węzła „Łódź Północ”.
Jak przypomina rzecznik prasowy łódzkiego Oddziału GDDKiA Maciej Zalewski, autostrada A-2 między Łodzią i Warszawą użytkowana jest już od niemal 13 lat i w tym czasie stała się jednym z najintensywniej używanych odcinków dróg w Polsce. Jej przepustowość zaczyna się wyczerpywać. Na rozbudowę trasy czekają więc zarówno przedsiębiorcy prowadzący firmy transportowe, jak i zwykli kierowcy. Zgodnie z ostatnim generalnym pomiarem ruchu liczba pojazdów poruszających się każdego dnia między Łodzią i Warszawą, zależnie od miejsca i pory, waha się od ponad 50 tys. do blisko 100 tys. Spodziewamy się, że ruch na tym odcinku będzie stale wzrastał. Rozbudowany odcinek autostrady A-2 ma ułatwić w przyszłości szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Wydanie decyzji ZRID, umożliwia ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawców dla poszczególnych odcinków, co powinno nastąpić w drugiej połowie roku. Podpisanie umowy planowane jest na I połowę przyszłego roku, a budowa powinna się zakończyć w końcu 2028 r.
Źródło: GDDKiA w Łodzi
Ryszard Poradowski