Na razie linia kolejowa łącząca Piotrków Trybunalski ze Srockiem, Tuszynem, Rzgowem i Łodzią to odległa przyszłość, ale wciąż realna. Obecnie zapowiadane rewolucyjne zmiany komunikacyjne w Łódzkiem dotyczą innych rejonów. Województwo jest bowiem osią olbrzymich projektów infrastrukturalnych. Jednym z wiodących projektów jest Kolej Dużych Prędkości, ważne są także projekty związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Choć specjaliści mówią głównie o sztandarowych projektach, mieszkańców interesują też te lokalne, połączenia konwencjonalne.

Podpisany w kwietniu br. przez ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, marszałka województwa łódzkiego Joannę Skrzydlewską i prezesa spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Piotra Wyborskiego trójstronny Pakt Kolejowy wyznacza tzw. mapę drogową zmian w sieci kolejowej regionu łódzkiego. Przewiduje ona nowe stacje i przystanki kolejowe, rozbudowę sieci PKP. Najważniejszą inwestycją jest włączenie Bełchatowa do sieci Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, co docelowo ma oznaczać powstanie nowej linii wiodącej bezpośrednio do Łodzi. Planuje się też połączenie Bełchatowa z Wieluniem i Piotrkowa Trybunalskiego z Tomaszowem Mazowieckim. To tylko część ambitnych planów inwestycyjnych.

Czy w tych zadaniach jest miejsce na linię kolejową łączącą Piotrków z Łodzią przez Tuszyn i Rzgów? Na razie nie ma konkretów na ten temat, ale wiemy, że takie dalekosiężne rozwiązania znajdują się na deskach projektantów. Związane jest to z aktywizacją gospodarczą terenów upośledzonych dziś komunikacyjnie. Podczas wspomnianego podpisania Paktu Kolejowego min. D. Klimczak powiedział m.in.: „Kolej jako transport publiczny odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu i zrównoważonym rozwoju regionów. Wpływa pozytywnie na wiele aspektów życia mieszkańców. Poprawa dostępu do kolei i lepsze połączenia transportowe będą skutkować zmniejszeniem wykluczenia komunikacyjnego w regionie.

Ryszard Poradowski