Pan Fortepian przyjechał wraz z muzykami tworzącymi trio fortepianowe. Na szczęście pod tą nazwą nie kryją się trzy fortepiany, jak niektórzy sądzą, choć zapewne wszystkie zmieściłyby się na scenie Domu Kultury przy ul. Szkolnej, ale trzy różne instrumenty. To historyczny moment, bo fortepian na tutejszej scenie pojawił się po raz pierwszy właśnie dziś, 2 listopada 2023 roku! Być może już niedługo GOK będzie miał własny nowy tego typu instrument (czy pierwszy w dziejach grodu nad Nerem?), bo wszystkie formalności związane z jego sprowadzeniem zostały już załatwione, czego burmistrz Mateusz Kamiński nie ukrywa i co zapewne nie przypadnie do gustu miejscowym populistom. Na dostarczenie tego cennego nabytku czeka też dyr. GOK Joanna Papuga Rakowska, bo na tutejszej scenie pojawia się coraz więcej znakomitych zespołów i artystów.
Tria fortepianowe stały się modne w Europie w XVIII wieku. Nazywano je czasami „damską muzyką salonową” (partię fortepianową wykonywała zwykle dama), a towarzyszyli jej kawalerowie. Tria lubili m.in. Franz Schubert, Robert Schumann, Johannes Brahms, ale nie stronił od nich także Maurice Ravel, Fryderyk Chopin czy Andrzej Panufnik. Właśnie Brahmsa i tego ostatniego utwory wykonywali trzej artyści: wyróżniony w finale XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina – Szymon Nehring, koncertujący i uczestniczący w festiwalach muzycznych w wielu krajach świata – wiolonczelista Marcin Zdunik oraz ceniony skrzypek i pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie Jakub Jakowicz, zwany księciem skrzypiec. Koncert w Rzgowie, prezentowany w ramach cyklu „Z klasyką przez Polskę”, to projekt Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w celu przybliżenia twórców i muzyki klasycznej mieszkańcom małych miejscowości.
Choć sala Domu Kultury nie była wypełniona publicznością po brzegi, zapewne jednak zgromadziła prawdziwych rzgowskich melomanów pragnących posłuchać muzyki „z wyższej półki” w wykonaniu znanych i cenionych artystów. Tak było zresztą i przed kilkudziesięciu laty, gdy w domach rzgowskiej elity koncertowali znani muzycy, przy okazji udzielając rad utalentowanej muzycznie młodzieży. Jak się okazało po latach, z niewielkiego prowincjonalnego Rzgowa dzięki takiej elitarnej edukacji na sceny operowe trafili najbardziej utalentowani artyści…
A Pan Fortepian, który po raz pierwszy w tym miejscu objawił się rzgowskim melomanom? Odjechał, bo trio odwiedzi jeszcze wiele miejscowości także w Łódzkiem.
R.Poradowski