Nasz region, czyli środkowa Polska (województwo łódzkie, w tym ziemia rzgowska) z autostradami A-1 i A-2 i Centrum Zarządzania Ruchem w Strykowie są swoistym poligonem doświadczalnym, na którym testowane będą najlepsze rozwiązania dotyczące zarządzania ruchem. Podobne projekty wdrażane będą również w Gdańsku, Katowicach i Wrocławiu. W centrum Polski projekt, jeden z czterech w kraju, wdrażać będzie łódzki Oddział GDDKiA.
Nagłe opady śniegu i oblodzenie autostrady czy jazda pojazdu „pod prąd” zdarzają się, niestety, często i ich skutki bywają tragiczne. Nowoczesne systemy przy pomocy kamer i tablic będą mogły informować i ostrzegać. W ten sposób poprawi się radykalnie bezpieczeństwo na tych najważniejszych arteriach.
Wspomniane projekty regionalne obejmą wybrane drogi o długości ok. 1100 km i będą zintegrowane z systemem centralnym tworzonym w ramach realizacji Centralnego Projektu Wdrożeniowego od maja 2020 r. W ramach wspomnianego projektu część autostrad A-1 oraz A-2 zostanie wyposażona w nowoczesne urządzenia na bieżąco monitorujące warunki ruchu drogowego i jego zmiany. To pozwoli na dynamiczne zarządzanie ruchem oraz bieżące informowanie podróżujących o sytuacji na drodze. Kierowcom będą przekazywane aktualne, istotne informacje, m.in. o zdarzeniach na drodze, warunkach atmosferycznych czy objazdach. To wszystko przełoży się przede wszystkim na wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu podróży.
Regionalny projekt wdrożeniowy w Łódzkiem obejmie odcinek autostrady A-2 o długości ok. 65 km oraz odcinek autostrady A-1 o długości ok. 40 km. W ramach Projektu w pasie drogowym rozmieszczone zostaną urządzenia służące m.in. do zarządzania ruchem oraz przekazywania aktualnych informacji kierowcom oraz powstanie odpowiednio wyposażone Centrum Zarządzania Ruchem w Strykowie. Będzie ono jednocześnie pełniło funkcję zapasowego centrum przetwarzania danych.
Dla pobierania danych o sytuacji na drogach, by sprawnie zarządzać systemem, zostaną zainstalowane:
• stacje pomiarowe ruchu drogowego zapewniające wykrywanie zdarzeń drogowych, takich jak: zator, nagła zmiana warunków ruchu, czy pojazd jadący pod prąd
• kamery służące pozyskiwaniu obrazu z dróg objętych systemem zarządzania ruchem,
• urządzenia służące do pomiaru czasu przejazdu;
• stacje meteorologiczne.
W celu informowania kierujących pojazdami zainstalowane zostaną
• znaki zmiennej treści, za pomocą których przekazywana będzie informacja m.in. o zdarzeniach drogowych, zatorach, objazdach, stanie nawierzchni drogowej czy innych zagrożeniach występujących na danym odcinku drogi
• znaki wskazujące trasy objazdu w przypadku wystąpienia takiej konieczności
• znaki zmiennej treści służących do informowania o warunkach pogodowych
• urządzenia do nadawania komunikatów radiowych CB oraz zapewniających łączność kierowców z operatorem
Centrum Zarządzania Ruchem.
Pierwszy etap Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym uzyskał dofinansowanie w kwocie ponad 123 mln euro ze środków unijnych w ramach Instrumentu „Łącząc Europę”. Jest on prowadzony pod nadzorem Komisji Europejskie. Na poziomie krajowym nadzór sprawuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Źródło: GDDKiA
R.Poradowski