Powstaje plan zrównoważonej mobilności miejskiej dla Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego 2030 (z perspektywą do 2040). Założenia do projektu opracował zespół doradców gospodarczych TOR w Warszawie. Wspomniany plan to dokument strategiczny, który ma określić kluczowe działania związane z mobilnością, urbanistyką i ochroną środowiska w ŁOM, niezbędne w początkowej fazie dyskusji i składania wniosków przez mieszkańców.

W skład ŁOM wchodzą m.in. Łódź, Brzeziny, Głowno, Konstantynów Łódzki, Ozorków, Pabianice, Zgierz, Aleksandrów Łódzki, Koluszki, Rzgów, Lutomiersk, Brójce, Dobroń, Ksawerów, Nowosolna i Zgierz. To obszar ze znacznymi terenami przemysłowymi oraz potencjałem do rozwoju, ale z niejednolitym stanem infrastruktury. Centralne położenie ŁOM sprzyja rozwojowi komunikacji kolejowej, ale brakuje połączeń tego typu z niektórymi miastami, są też wąskie gardła (jednotorowe linie), Inwestycje na tym polu są bardzo kosztowne.

Także transport tramwajowy i autobusowy nie rozwija się zgodnie z potrzebami właśnie ze względu na olbrzymie koszty inwestycyjne i remontowe. Na szczęście sieć rowerowych dróg jest już gęsta i ma tendencje rozwojowe. Jak rysuje się przyszłość? Europejski Zielony ład z zakazem sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi po 2023 roku, wzrost cen prądu, starzenie się społeczeństwa, zmiany przyzwyczajeń komunikacyjnych to będzie rzutować na poziom życia i mobilność społeczeństwa. Kolej Dużych Prędkości, łódzki tunel średnicowy, modernizacje dworców, np. w Koluszkach czy Gałkówku, nowe obwodnice (Brzeziny) – to wszystko zapewne wpłynie też na poprawę bezpieczeństwa.

Proponuje się wiele scenariuszy, np. w planowaniu przestrzennym, by przeciwdziałać rozpraszaniu zabudowy, rozwój terenów inwestycyjnych z dobrym dostępem do komunikacji. Proponuje się takie planowanie, by mieszkańcy w ciągu 15 minut mogli dotrzeć do najważniejszych codziennych celów podróży pieszo lub rowerem, z kluczowym węzłem komunikacyjnym w centrum. Zaleca się też budowę woonerfów, uspokajających ruch oraz będących miejscem spotkań mieszkańców, ograniczenie ruchu kołowego w pobliżu szkół, wspólną informację dla kolei i transportu publicznego.

Transport na życzenie, jak np. w Niemczech, Austrii czy Szwajcarii, jest już w Krakowie, Szczecinie. To nowość, która będzie się rozwijać. Nowinek jest zresztą więcej. Które dotyczyć będą rzgowskiej gminy?

22 listopada, środa, godz. 11, sala 37 Urzędu Miejskiego – odbędą się konsultacje na temat mobilności w ŁOM.

R.Poradowski