Rzgowska gmina zyskała na tej inwestycji drogowej

Już niedługo miną dwa lata od oddania do użytku ostatniego odcinka Trasy „Górna” umożliwiającej kierowcom dojazd do autostrady A-1. 28 listopada 2023 roku otwarty został dla ruchu pojazdów ponad 7-kilometrowy odcinek wspomnianej arterii. Za fragment od ul. Rzgowskiej do rogatek miasta odpowiadał samorząd Łodzi (5 km), zaś za pozostały – samorząd województwa. Inwestycja kosztowała ponad 150 mln zł, z czego 81 mln zł to dofinansowanie unijne.

Ostatni odcinek wspomnianej trasy nie jest już dwujezdniowy, jak poprzednie dwa, ale kierowcy mają do dyspozycji jedną jezdnię i cztery ronda. Wzdłuż 7-kilometrowego odcinka posadzono 300 drzew i 22 tys. krzewów. Już dziś można powiedzieć, że trasa cieszy się coraz większą popularnością nie tylko wśród zmotoryzowanych, ale i amatorów rowerów i spacerów, jako że równolegle powstała ścieżka rowerowa. Rosnący ruch pojazdów sugeruje, że za kilka lat niezbędna okaże się druga jezdnia.

Trasa „Górna” wpłynęła znacznie na układ komunikacyjny w rzgowskiej gminie. Straciła na znaczeniu ul. Centralna w Starowej Górze, bo teraz wielu kierowców woli korzystać ze wspomnianej trasy, łatwiej też jest dojechać do Łodzi mieszkańcom Bronisina Dworskiego czy Grodziska. Ponieważ coraz więcej kierowców korzysta ze zjazdu z trasy w rejonie Konstantyny, niezbędne jest zmodernizowanie odcinka od ronda do ul. Centralnej. Zainstalowano tu co prawda progi spowalniające na drodze, ale one nie rozwiązują problemu i nie zapewniają należytego bezpieczeństwa mieszkańcom.

Jest jeszcze jeden problem, sygnalizowany już w okresie powstawania drogi. Chodzi o hałas w rejonie Starowej Góry. Władze Łodzi nie przejęły się zbytnio protestami mieszkańców i na razie nie ma mowy o ustawieniu dodatkowych ekranów akustycznych. Być może stanie się to realne po wykonaniu dodatkowych badań hałasu np. po 2-3 latach funkcjonowania trasy.

Ryszard Poradowski