Kolejne ponad 110 ton wyrobów zawierających azbest wyeliminowano z naszego środowiska. Stało się to w 2021 roku za sprawą długofalowego programu realizowanego w rzgowskiej gminie od 2018 roku, a także środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi. Jak nas informuje Agata Kijewska z Referatu Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego  w Rzgowie, tylko w 2021 roku Fundusz wyasygnował na ten cel ponad 50 tys. zł, zaś rzgowska gmina – ponad 14 tys. zł. Łącznie dzięki tym pieniądzom zdemontowano i unieszkodliwiono płyty azbestowo-cementowe w 49 gospodarstwach. Rok wcześniej azbest zniknął z 50 nieruchomości.

Jak wynika z inwentaryzacji azbestu wykonanej w 2017 roku, w gminie znajdowało się ok. 2,2 tys. Mg azbestu, głównie w postaci pokryć dachowych  o powierzchni ponad 140 tys. m kwadratowych, w ponad 960 gospodarstwach. To olbrzymia ilość, która według pracowników Urzędu Miejskiego neutralizowana będzie przynajmniej przez 15 lat. Na demontaż wspomnianych eternitowych pokryć dachowych, transport i neutralizację  wydać trzeba 2-3 mln zł.

Azbest to minerały krzemianowe tworzące włókna odznaczające się znaczną odpornością na działanie czynników chemicznych, ścieranie i wysoką temperaturę, jest dobrym materiałem izolacyjnym. Niestety, wspomniane włókna są źródłem wielu chorób, w tym także nowotworów. Z powodu możliwości wchłaniania go podczas kruszenia i obróbki, w 1997 roku naszym kraju zakazano stosowania azbestu zarówno w budownictwie, jak i np. w szczękach hamulcowych pojazdów.

R.Poradowski