Drogowcy przygotowują się do zimy. Jaka będzie w tym rok? – tego nikt nie wie, ale zapewne zgodnie z tradycją zaskoczy drogowców. Oby też tradycyjnie szybko opanowali sytuację…
W trakcie sezonu zimowego przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych, za które odpowiada GDDKiA, pracować będzie kilka tysięcy osób. Do ich dyspozycji będzie około 2300 pojazdów, m.in. pługi, pługosolarki i pługi wirnikowe, a także 292 magazyny soli.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje ponad 17 800 km dróg krajowych, a z uwzględnieniem dodatkowych jezdni, np. dróg serwisowych, to już ponad 21 000 km. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym 7 dni w tygodniu. Realizowane są, co do zasady, przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci. Przewiduje się, na podstawie średniego zużycia soli z ostatnich 10 lat, że w sezonie zimowym 2022/2023 do zimowego utrzymania zużytych może zostać około:
• 350 tys. ton soli drogowej,
• 2,4 tys. ton chlorku wapnia,
• 31 tys. ton materiałów uszorstniających.
Cała sieć dróg krajowych w sezonie 2022/2023 będzie utrzymywana w okresie zimowym w następujących standardach:
w standardzie I – około 5,2 tys. km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi i nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz.
w standardzie II – około 11,1 tys. km w standardzie III – około 1,9 tys. km w standardzie V – około 2,7 tys. km
Plan zimowego utrzymania zakłada objęcie jednolitymi standardami zimowego utrzymania całych ciągów drogowych oraz utrzymanie tych standardów w czasie trwania całego sezonu zimowego. W przypadkach długotrwałego występowania skrajnie niekorzystnych warunków pogodowych, w szczególności takich jak zawieje i zamiecie śnieżne czy długotrwałe burze śnieżne, niweczących efekty odśnieżania dróg, osiągnięcie i utrzymanie na drogach standardu docelowego może być utrudnione. Co za tym idzie, mogą zdarzyć się odstępstwa od przyjętych standardów ZUD.
Do zimy, jak już pisaliśmy, przygotowują się także pracownicy służb komunalnych rzgowskiej gminy. I oni mają już zgromadzone spore zapasy soli i piasku, gotowe są też maszyny do posypywania ulic piaskiem i solą. Ostatnie zimy były dość łagodne i pozwoliły zaoszczędzić sporo soli. Oby i tej zimy natura była dla nas łaskawa!
R.Poradowski