Zanim powstanie przedłużenie S-8 i rzgowianie oraz łodzianie będą mogli korzystać z alternatywnej wygodnej trasy do stolicy, prawdopodobnie znacznie szybciej zmodernizowana zostanie autostrada A-2 na odcinku od Łodzi do Warszawy. Wczoraj w tej sprawie odbyła się konferencja prasowa ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, który poinformował, że jest już komplet decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na rozbudowę A-2.

Wojewoda Łódzki wydał w piątek dwie decyzje dla dwóch odcinków położonych na terenie województwa łódzkiego (na początku kwietnia uzyskano zezwolenia dla dwóch odcinków w woj. mazowieckim). To pozwala ogłosić przetarg na roboty, co powinno nastąpić w połowie roku. Prace będą obejmowały 89 km trasy: od węzła „Łódź Północ” do węzła „Konotopa”, przy czym między węzłami „Łódź Północ” i „Pruszków”, każda z jedni będzie miała docelowo po trzy pasy ruchu, zaś między węzłami „Pruszków” i „Konotopa” będą to cztery pasy.

Jak informuje łódzki Oddział GDDKiA, dobudowa dodatkowych pasów ruchu, nie będzie jedyną zmianą. Absolutną nowość stanowi osiągnięcie samowystarczalności energetycznej trasy, po zakończeniu prac.  Będzie to możliwe dzięki szerokiemu zastosowaniu wszelkich dostępnych instalacji odnawialnych źródeł energii. Zapewnią one oświetleniei zasilanie wszelkich instalacji, takich jak stacje meteo, tablice zmiennej treści, aktywne znaki, bez których współczesna droga nie może funkcjonować.

Realizacja tak skomplikowanego przedsięwzięcia będzie wymagała bardzo starannego przygotowania. Jednym z najważniejszych jego elementów będzie utrzymanie ruchu przez cały okres trwania robót, przy założeniu, że dla każdego kierunku jazdy dostępne będą dwa pasy. Aby poprawić bezpieczeństwo, na czas budowy planowane jest wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości. To bardzo ważne, jeśli weźmiemy pod uwagę, że ruch na tym odcinku autostrady A-2 w zależności od miejsca i pory waha się od ponad 60 do blisko 100 tys. samochodów na dobę.

Przetarg ma zostać ogłoszony w połowie tego roku, a na początku roku przyszłego planowane jest podpisanie umowy z wykonawcą. Prace mają się zakończyć w II połowie 2028 roku.

Ryszard Poradowski