Na ten moment przyszło nam czekać kilka lat. W ostatnich dniach kwietnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że autostrada A-1 jest już gotowa. Pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem można już poruszać się z prędkością 140 km/h po pełnoprawnej autostradzie. Zakończyły się bowiem nie tylko wszystkie prace na tym odcinku, ale także wieloletni proces budowy autostrady tej najważniejszej w kraju arterii drogowej. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk stwierdził, że z autostrady można korzystać „w jej docelowych parametrach”.
Ponad 24 km długości, dwie jezdnie o nawierzchni betonowej po trzy pasy ruchu każda to ostatni realizowany odcinek. Już pod koniec grudnia 2022 roku kierowcy mogli korzystać z całej szerokości obu jezdni, jednak z ograniczeniem do 100 km/h. Trwały jeszcze prace w otoczeniu trasy głównej. Aktualnie jest to już pełnoprawna autostrada, po której samochodem osobowym, motocyklem lub pojazdem ciężarowym o masie całkowitej do 3,5 t można zgodnie z przepisami jechać z prędkością 140 km/h.
Cały ponad 80-kilometrowy betonowy fragment A-1 od Tuszyna do początku obwodnicy Częstochowy ma dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Trwają jeszcze prace przy dobudowie trzeciego pasa ruchu na krótkim, początkowym odcinku obwodnicy Częstochowy, które nie powodują utrudnień w ruchu.
Przypomnijmy trochę historii. Pierwszy odcinek autostrady z Tuszyna pod Łodzią do Piotrkowa Trybunalskiego przekazano do ruchu w 1989 r., a 30 lat później ruszyła jego przebudowa. Północna część A-1, ponad 150 km od Rusocina pod Gdańskiem do Torunia, została wybudowana przez koncesjonariusza w latach 2005 – 2011. Pięć lat później autostradą można było dojechać ponad 180 km dalej, do Tuszyna. W latach 2007 – 2014 zrealizowano nieco ponad 90 km A-1 umożliwiając przejazd od Pyrzowic do granicy z Czechami w Gorzyczkach. W latach 2015 – 2019 oddano blisko 60 km autostrady po nowym przebiegu, omijającej Częstochowę i łączącej się z A-1 w Pyrzowicach.
W 2018 r. rozpoczął się proces budowy najważniejszego fragmentu autostrady w Łódzkiem – to wówczas podpisano umowę na przebudowę starej A-11 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz trzech odcinków DK-1 od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy. W kwietniu 2019 r, zawarto umowę na przebudowę ostatniego fragmentu trasy, od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska. To łącznie nieco ponad 80 km trasy. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji całą autostradę A-1 (ponad 560 km) od Rusocina do Gorzyczek, którą mogą przejechać samochodem osobowym zgodnie z przepisami w ciągu ok. 5 godzin. Nasza autostrada stanowi fragment arterii łączącej Bałtyk z Adriatykiem. A-1 w Polsce stanowi kręgosłup łączący się z biegnącymi ze wschodu na zachód autostradami A-2 i A-4, a także drogami ekspresowymi S-1, S-5, S-7 i S-8.
Jak informuje GDDKiA, łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ok. 81 km istniejących odcinków dróg – A-1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK-1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy – to ponad 2,8 mld zł. Całkowita wartość projektu to ok. 3,5 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Zakończenie tej ważnej nie tylko dla podróżnych i kierowców, ale całej gospodarki, inwestycji oznacza kres mordęgi zmotoryzowanych. Cała inwestycja realizowana była bowiem przy ruchu pojazdów, co wymuszało liczne ograniczenia i trudności, a także przyczyniło się do wielu wypadków i kolizji.
R.Poradowski



