Długo przyszło nam czekać na pierwsze konkrety w sprawie przedłużenia drogi ekspresowej S-8 – od autostrady A-1 w rejonie Rzgowa do Tomaszowa Mazowieckiego i dalej do węzła „Kozenin” w okolicy Opoczna. Podczas piątkowej (27 stycznia 2023 r.) konferencji prasowej w Tomaszowie Mazowieckim, zorganizowanej przez łódzki Oddział GDDKiA, poinformowano o zapaleniu zielonego światła – jak to określił rzecznik prasowy łódzkiej GDDKiA Maciej Zalewski – dla tej inwestycji. Oznacza to, że wreszcie rozpoczęte zostaną plany przygotowawcze, które za kilka lat zaowocują konkretnym projektem i rozpoczęciem robót budowlanych. Dziś za wcześnie jeszcze na mówienie o konkretach, bo nawet nie znamy planowanego przebiegu trasy, np.  od autostradowego węzła „Łódź – Południe” do Tomaszowa Mazowieckiego.

Dobrze jednak się stało, że to zielone światło wreszcie zapalono, bo przez prawie 10 lat w sprawie przedłużenia S-8 panowało milczenie i wyglądało na to, że rząd nie kwapi się, by rozpocząć inwestycje drogową. A jest ona wyczekiwana i bardzo potrzebna, bo m.in. skróci połączenie Łodzi z południem Polski, a ponadto odciąży częściowo A-2 na odcinku Łódź – Warszawa, stanowiąc alternatywę dla dojeżdżających do stolicy. 

Pisaliśmy wielokrotnie na ten temat, apelując przy okazji do parlamentarzystów i samorządowców, by wymusili rozpoczęcie tej inwestycji drogowej. Wpisanie tego 60-kilometrowego odcinka do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i podpisanie programu inwestycji to dopiero początek prac przygotowawczych. Do końca pierwszego kwartału tego roku GDDKiA planuje ogłosić przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, podpisanie umowy ma nastąpić w trzecim kwartale br., a w 2025 r. planowane jest złożenie wniosku o środowiskowych uwarunkowaniach. Nie obejdzie się zapewne bez konsultacji społecznych i dyskusji, bo trasa będzie przebiegać przez tereny zielone i cenne przyrodniczo w rejonie Pilicy oraz Zalewu Sulejowskiego.

Fot. GDDKiA

R.Poradowski