Piotrków Trybunalski to znakomity przykład niezbędnych zmian drogowych, jakie zaszły już lub zajdą w wielu miastach zarówno regionu jak i kraju. Podobnie jak w Piotrkowie i w tym znacznie mniejszym mieście, jakim jest Rzgów, cały ruch tranzytowy przetaczał się niegdyś przez same centra. Dzięki tzw. obwodnicy z lat siedemdziesiątych ruch pojazdów wyprowadzono ze Rzgowa wyprowadzono na obrzeża. Podobnie stało się w Piotrkowie. Jednak ostatnie wielkie inwestycje drogowe w rejonie trybunalskiego grodu jeszcze bardziej usprawniły cały tutejszy układ komunikacyjny.

Drugie pod względem liczby mieszkańców miasto województwa łódzkiego, Piotrków Trybunalski, w ciągu ostatnich lat znalazło się na przecięciu ważnych dróg najwyższych kategorii. Najważniejsze zrealizowane w tym czasie inwestycje w regionie to przebudowa drogi krajowej S-8, modernizacja autostrady A-1 pomiędzy węzłami „Tuszyn” i „Piotrków Trybunalski Południe” i przebudowa odcinka dawnej krajowej „Jedynki” do standardu autostrady. Pierwsze z wymienionych zadań zostało zakończone w 2012 r. Wówczas otwarty został przeszło 80-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej pomiędzy granicą województwa mazowieckiego a Piotrkowem.

–  Prace polegały na przebudowie dwujezdniowej drogi krajowej do standardu drogi ekspresowej. Nowa trasa powstała więc w śladzie starej (z wyjątkiem 4,5-kilometrowego fragmentu w okolicy Jeleniowa) – mówi Maciej Zalewski, główny specjalista w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi. Przypomina, że przedsięwzięcie było realizowane w ramach dwóch kontraktów dotyczących odcinków od granicy województwa do Rawy Mazowieckiej i od Rawy do Piotrkowa.  Inwestycja miała wpływ na bezpieczeństwo, bo S-8 należała do najbardziej niebezpiecznych, o czym świadczyły liczne kolizje i wypadki skrzyżowaniach jednopoziomowych. Dzięki inwestycjom te ostatnie udało się całkowicie wyeliminować. S-8 stała się natomiast jedną z pierwszych dróg tej kategorii z nawierzchnią betonową, której żywot ma być dłuższy niż asfaltowej.

Budowa autostrady A-1 to przedsięwzięcie strategiczne. Droga powstała w śladzie starej autostrady (odcinek „Tuszyn” – „Piotrków” – dawny węzeł „Bełchatów”) i krajowej „Jedynki” (łącznie 64 km).  Roboty trwają jeszcze na odcinku od Piotrkowa do Kamieńska, ich zakończenie planowane jest na połowę przyszłego roku.

A korzyści kierowców i podróżnych poruszających się autostradą A-1 czy S-8? Zyskali bezpieczeństwo i komfort. Teraz jazda w rejonie Piotrkowa jest znacznie przyjemniejsza. Gdyby tak jeszcze podobne usprawnienia pojawiły się na trasach w kierunku Kielc i Radomia. Na nie musimy jeszcze poczekać.

R.Poradowski