Dojazd ze Rzgowa czy Łodzi w kierunku Kielc lub Radomia nie jest dziś sprawą prostą. Autostradą A-1 z przeszkodami (trwa nadal budowa tej arterii) możemy dojechać do Piotrkowa Trybunalskiego, potem przez trybunalski gród i chyba najbardziej obciążonym w Polsce odcinkiem starej trasy dojeżdżamy do Sulejowa. Stad również zatłoczonymi i niebezpiecznymi drogami udajemy się w kierunku Kielc, Radomia czy Lublina. Tak jest dziś, ale w przyszłości ma być zupełnie inaczej.

Łódzki Oddział GDDKiA poinformował ostatnio, że znane są już oferty na aktualizacje studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego do budowy drogi ekspresowej S-12 od Piotrkowa Trybunalskiego do Opoczna (granica woj. łódzkiego i mazowieckiego) oraz dla drogi ekspresowej S-74 na odcinku Sulejów – granica woj. łódzkiego i świętokrzyskiego. Wpłynęło 5 ofert, dwie z nich są cenowo akceptowalne: (Mosty Katowice i Konsorcjum Firm Egis Poland).

Budowa obu dróg ekspresowych objętych jedną decyzją środowiskową pozwoli na szybkie i bezpiecznie skomunikowanie centrum Polski z woj. lubelskim i podkarpackim. Droga ekspresowa S-12 ma łączyć się na południe od Piotrkowa Trybunalskiego z autostradą A-1 i biec przez Sulejów oraz Opoczno w kierunku Radomia, zaś droga S-74 połączy się z S-12 w sąsiedztwie Opoczna i poprowadzi przez Kielecczyznę dalej do woj. podkarpackiego. Łączna długość S-12 i S-74 na terenie woj. łódzkiego będzie wynosiła ok. 85 km.

Dziś za wcześnie mówić o rozpoczęciu czy zakończeniu realizacji tych inwestycji drogowych. Dobrze, że zaczyna się o nich mówić i czynione są pierwsze kroki zmierzające do realizacji tych niezbędnych już teraz arterii.

R.Poradowski